Bij deze Peugeot, Toyota en Citroën kan er onderweg plots een ruit uitvliegen

De Toyota Aygo vijfdeurs, zoals die van 2005 tot 2009 is gebouwd
Toyota De Toyota Aygo vijfdeurs, zoals die van 2005 tot 2009 is gebouwd
De bezitters van een Peugeot 107, Toyota Aygo of Citroën C1 uit de bouwjaren 2005 tot en met 2014 lopen het risico dat een ruit in het achterportier onderweg plotseling los raakt en bij andere weggebruikers terecht komt. 

Het gebeurt niet vaak dat bij een terugroepactie gewaarschuwd wordt dat onderdelen van een auto los kunnen raken, waardoor ze gevaar opleveren voor het overige verkeer. In een brief aan de betreffende autobezitters schrijft Peugeot Nederland: “Bij de betrokken auto's is de achterportierruit mogelijk niet correct gelijmd waardoor deze los zou kunnen raken en op het wegdek valt. Hierdoor is er een risico op letselschade voor u en uw medeweggebruikers.” Het betreft uitsluitend de vijfdeurs versies van de auto's.

Blijkbaar is de destijds toegepaste manier van lijmen, of lijmsoort, na circa 10 tot 15 jaar niet meer in staat om de ruit stevig vast te houden. Meestal komen dit soort mankementen pas aan het licht nadat het bij een of meerdere auto's mis is gegaan, maar een woordvoerder van de Nederlandse Toyota-importeur zegt nog niet van incidenten in Nederland te hebben gehoord. Toyota meldt op de site van de RDW: “Als de lijm van beide scharnieren losraakt kan de ruit naast het portier zakken en volledig loskomen van het voertuig. Er zal ook windgeruis, vibratie of waterlekkage opgemerkt kunnen worden.”

Bij dealer langsgaan

Geadviseerd wordt nu de betreffende auto's ‘op korte termijn’ bij een dealer of erkend reparateur aan te bieden. “De werkzaamheden bestaan uit het controleren van de ruit en, indien nodig, het met lijm bevestigen van de ruitscharnieren en de ruit”, aldus Peugeot Nederland in de brief aan de eigenaren.

Het is nog niet bekend hoeveel auto's door de terugroepactie getroffen zijn. De drie automodellen van Peugeot, Citroën en Toyota hebben dezelfde technische basis en komen uit dezelfde fabriek. 

De vijfdeurs Peugeot 107 zoals die tussen 2005 en 2009 is gebouwd
Peugeot De vijfdeurs Peugeot 107 zoals die tussen 2005 en 2009 is gebouwd



5 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Liesbeth Bols

    Bij Mercedessen E en C rond het bouwjaar 2011 en later, scheurt het subframe achteraan... Levensgevaarlijk, Mercedes weet dit en ze vervangen alles in garantie. Alleen heeft er iemand iets gehoord of gelezen van een terugroepactie? Ik in ieder geval niet. Misschien geen slecht idee om dit aan een groter klokje te hangen? (Ps ik heb uiteraard niets tegen het merk Mercedes, ik bezit een mooie 190e)

  • Robert DE REU

    Sorry Alan J. maar ik rij Mercedes van in 1972 en tot nu toe nog altijd tot grote tevredenheid, wel u tenminste bij de E klasse houden hedendaags anders heb je een Renault.Wat de service betreft heb je volkomen gelijk, na Garantie best naar een onafhankelijke garage gaan.

  • Alan Janssen

    Zelfde gehad bij Mercedes, daar waaide mijn schuifdak eruit op de autosnelweg toen hij 3 Maanden oud was (plastiek railtjes braken af). Maar dat was mijn schuld volgens Mercedes, wie doet er niet zijn schuifdak open op de autosnelweg..... dat is dan €1300. Geluk dat ik niemand anders geraakt heb. Je raadt het vast, ik rij nooit meer Mercedes! Meest overgewaardeerde dure brol en dan nemen ze nog niet eens verantwoordelijkheid.

  • piet devlieger

    In Frankrijk gemaakt, wat verwacht je anders ? Bij de Peugeot 205 (1jaar oud) van een familielid kwam de bovenste scharnier van de linkerdeur los toen ze een bocht naar rechts maakte. Commentaar van de garage : 'dat hebben we nog nooit meegemaakt'. Op franse fora bleek dat het bij dit type auto nogal eens voorkwam.

  • Piet van Helsing

    Na 10 jaar is de lijm verdampt, dan vallem deze auto's uit elkaar. Dit heet dan zelfrecyclerend.