Bezoekje aan het Autosalon gepland? Dit is wat je moet weten

Vincent Duterne/photonews
Aanstaande vrijdag gaat in de Brusselse Heizelpaleizen de inmiddels 98e editie van het Autosalon van start. Ben jij één van de naar schatting 500.000 dromende én kopende bezoekers die er tot en met zondag 19 januari over de vloer zullen komen? In dat geval geven we je graag nog een aantal handige weetjes mee…

Nog een paar keer slapen en het is weer zover: de start van de Brussels Motor Show, in de volksmond beter bekend als het autosalon. Terwijl heel wat internationale autobeurzen de deuren moeten sluiten bij gebrek aan standhouders en publiek, blijft de motor in ons land op volle toeren draaien. Ook dit jaar is organisator FEBIAC erin geslaagd om alle merkimporteurs aan boord te houden, door het wegvallen van het gelijktijdig georganiseerde Salon van Detroit (dat van januari naar juni is verhuisd, nvdr) zijn de aanwezige automerken er bovendien in geslaagd om opvallend veel grote premières naar Brussel te halen. Naast de 11 wereld- en 9 Europese primeurs – waarvan we de belangrijkste hier al hebben opgelijst – staan er natuurlijk ook onnoemelijk veel Belgische salondebutanten, waarvan er opvallend veel een hybride, plug-in hybride of 100 procent elektrische aandrijflijn hebben. Of het publiek ook klaar is om de aangekondigde ommezwaai naar geëlektrificeerd rijden te maken, zal de (nabije) toekomst moeten uitwijzen...

Deze Mazda MX-30, de eerste volledig elektrische Mazda, is één van de 9 Europese premières die het Brusselse autosalon dit jaar heeft weten te strikken.
Mazda Deze Mazda MX-30, de eerste volledig elektrische Mazda, is één van de 9 Europese premières die het Brusselse autosalon dit jaar heeft weten te strikken.

Nieuwe mobiliteit

Hoewel Koning Auto uiteraard nog steeds centraal staat in de ruim 100.000 m² grote showroom, moet ook de Brussels Motor Show mee met zijn tijd. Daarom legt organisator FEBIAC met het geïntegreerde mobiliteitssalon #WeAreMobility dit jaar nog wat meer nadruk op alternatieve mobiliteitsvormen. Bezoekers kunnen er testrijden met elektrische steps, e-scooters en monowheels, maar krijgen er ook een overzicht van het huidige aanbod op vlak van mobiliteitsapps en aanverwante deelplatformen. Wie toch maar liever over zijn eigen vierwieler blijft beschikken, kan zich tijdens het salon laten adviseren door de merkneutrale app ‘AskLee’. Asklee is ontwikkeld door #WeAreMobility Data by FEBIAC op basis van wetenschappelijke studies en data, en is bedoeld om consumenten bij te staan in de (motor-)keuze van hun volgende vierwieler.

Met de app AskLee heeft salonorganisator FEBIAC een merkneutrale tool ontwikkeld die consumenten adviseert bij de (motor-)keuze van hun volgende vierwieler.
FEBIAC Met de app AskLee heeft salonorganisator FEBIAC een merkneutrale tool ontwikkeld die consumenten adviseert bij de (motor-)keuze van hun volgende vierwieler.

Openingsuren & ticketprijzen

Het autosalon is voor het grote publiek toegankelijk van 10 tot 19 januari, telkens van 10u30 tot 19 uur. Er zijn ook drie nocturnes tot 22 uur gepland op vrijdag 10, maandag 13 en vrijdag 17 januari. De prijs van een toegangsticket bedraagt nog steeds 15 euro, al kan je voor de traditioneel wat rustigere salondagen op dinsdag 14, woensdag 15 en donderdag 16 januari wel een goedkoper Midweek-ticket bestellen (10 euro, enkel online). Toegang tot het Dreamcar-paleis, waar alle fabrikanten van exotische sportwagens verzameld staan, vergt nog steeds een supplement van 7 euro.

Wegdromen in het Dreamcar-paleis? Hou dan wel rekening met een supplement van 7 euro, bovenop de gewone toegangsprijs.
Photo News Wegdromen in het Dreamcar-paleis? Hou dan wel rekening met een supplement van 7 euro, bovenop de gewone toegangsprijs.

Tot slot geven we ook nog mee dat de parkeertarieven rond Brussels Expo sinds vorig jaar verdubbeld werden, voortaan hou je dus maar beter een briefje van 10 euro klaar bij het binnenrijden van parking C. Je kan natuurlijk ook de trein nemen, de NMBS voorziet naar goede gewoonte opnieuw een speciale B-Excursion formule (tussen 21,90 en 29,40 euro, afhankelijk van je station van vertrek) waarbij zowel vervoer als inkom tot het salon inbegrepen zijn.

Salonorganisator FEBIAC hoopt dit jaar opnieuw de kaap van de 500.000 bezoekers te ronden, net als in het recordjaar 2018. Vorig jaar, toen het salon in het teken stond van de lichte bedrijfsvoertuigen, mocht FEBIAC in totaal 442.111 bezoekers verwelkomen.




7 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • ERIC SPRANGERS

    teveel onzekerheid dankzij de overheid, proficiat! Nieuwe auto's enkel nog voor de zeer welgestelde mensen die zich binnen 5 jaar een nieuwe kopen. Wat de garagehouder mij ook vertelde is dat thuisladen 8 uur duurt en dat je electrische installatie zwaar genoeg moet zijn, maar dat vertellen ze er allemaal niet bij

  • Francine Weckx

    Ah het autosalon... Heerlijk... Ik kijk er naar uit.. Een dagje uit van 9hr tot 17 hr. Het moet toch niet altijd de zee zijn? Mij stoort dat niet, al dat volk... Kei gezellig.... Trouwens van het moment dat ik binnen ga.. Ga ik eerst naar mijn favoriete merk en daar is dan nooit teveel volk.. De rest neem ik er gewoon bij...

  • stephan Maris

    Vorig jaar laatste keer geweest. Dinky Toys tijdperk in aantocht . Ben niet van plan nog ooit wat te kopen.

  • Eduard Vanderheyden

    Als iedereen in zijn hoofd houd dat we bestolen worden door de staat is het al goed. Porsche of Dacia. We gaan met een allen in nog meer file staan. Ik scooter nooit file.

  • Freddie Lamers

    Kan over een paar maanden bij elke dealer alle nieuwe modellen zien gratis.