Bestuurders bedrijfswagen betalen volgend jaar minder belastingen

photo_news
De gespecialiseerde website FLEET.be kon alvast de nieuwe CO2-referentiewaarden inkijken die gebruikt zullen worden voor de berekening van het VAA. Deze stijgen, waardoor de belasting voor de bestuurders meer dan waarschijnlijk zakt.

Voor wie het niet weet: bestuurders van een bedrijfswagen betalen een belasting om hun wagen ook privé te mogen gebruiken, het zogenaamde Voordeel Alle Aard (VAA). Deze belasting wordt berekend op basis van de cataloguswaarde van het voertuig, de leeftijdscoëfficiënt en de CO2-uitstoot. En net bij dat laatste element vindt een positieve verandering plaats voor de bedrijfswagenbestuurders.

Volgend jaar wordt de “referentiewaarde CO2", die wordt afgetrokken van de eigenlijke uitstoot van de wagen, immers naar boven herzien. Deze waarde is een soort gemiddelde dat gebruikt wordt om vervuilende wagens zwaarder te belasten. Deze waarde wordt berekend op basis van de gemiddelde CO2-uitstoot van de vloot en stijgt onder meer doordat wij met z’n allen meer vervuilende SUV’s gaan kopen, maar ook door de overstap van benzine- naar dieselwagens. Benzines stoten immers meer CO2 uit dan diesels.

3 of 4 gram erbij

Rijdt uw bedrijfsauto op diesel? Dan zal de CO2-referentiewaarde stijgen van 88 g/km in 2019 naar 91 g/km in 2020. Voor benzinevoertuigen stijgt deze waarde van 107 g/km in 2019 naar 111 g/km in 2020. (Plug-in) hybrides op benzine of diesel krijgen zelfde referentiewaarde als hun broeders met een gewone verbrandingsmotor. En CNG en LPG worden over dezelfde kam geschoren als benzine.

Die stijging is goed nieuws voor de bedrijfswagenbestuurders. De CO2-uitstoot van hun wagens blijf immers dezelfde. Doordat de referentiewaarde, die hiermee vergeleken wordt, stijgt, daalt hun VAA met andere woorden.

Formules

Voor de berekening van het VAA geldt de volgende formule:

Catalogusprijs x [5,5 + ((CO2 – referentiewaarde) x 0,1)] % x 6/7 x leeftijdscoëfficiënt van het voertuig.

Wagens met nuluitstoot (elektrisch of waterstof) zijn de enige uitzondering. Voor hen geldt volgende formule:

Catalogusprijs x 4 % x 6/7 x leeftijdscoëfficiënt van het voertuig

Let wel op: onder andere voor plug-in hybrides gelden nog uitzonderingen. Informeer je dus steeds goed wanneer je je VAA laat berekenen.

Voorbeeld 1

Voor een Audi A4 Avant 30 TDI (diesel, 103 gram CO2 en prijs 40.300 euro) betaal je nu 2.314 euro per jaar door de formule:

40.300 euro x [5,5 + ((103 gram werkelijke CO2-uitstoot – 91 gram referentiewaarde) x 0,1)] % x 6/7 x leeftijdscoëfficiënt (= 1 voor een nieuwe wagen).

Met de vorige referentiewaarde was dit bedrag nog 2.418 euro per jaar.

Voorbeeld 2

Voor een BMW 5 Reeks (benzine, 127 gram en prijs 51.250 euro) betaal je nu 3.188 euro per jaar door de formule:

51.250 euro x [5,5 + ((127 gram werkelijke CO2-uitstoot – 111 gram referentiewaarde) x 0,1)] % x 6/7 x leeftijdscoëfficiënt (= 1 voor een nieuwe wagen).

Met de vorige referentiewaarde was dit bedrag nog 3.294 euro per jaar.

Let op

De referentiewaarden werden nog niet in het Staatsblad gepubliceerd, maar deze cijfers werden aan de redactie van FLEET.be wel bevestigd. Ook op het minimum VAA is het nog even wachten.




4 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Geert Tamsyn

    Stefanie van Dijk, het aantal wagens zal niet dalen, wel het aantal kilometers die ze rijden. Het Planbureau berekende dat een bedrijfswagen 6.000 km. per jaar meer rijdt voor louter privé-doeleinden dan een andere auto. Logisch, als je gratis kan rijden, ga je dat meer doen en niet uitkijken naar alternatieven. Maal 700.000 bedrijfswagens komt dat op 4,2 miljard extra kilometers, toch wel een verschil voor files en luchtvervuiling.

  • Stefanie van Dijk

    Hilde Peeters, het aantal wagens daalt echt niet als de salariswagens afvallen, waarschijnlijk wel meer kleinere wagens op de weg en minder diesels

  • Hilde Peeters

    Bedrijfswagens enkel voor de mensen die echt de baan op moeten zoals het oorspronkelijk de bedoeling was.Er zouden veel minder wagens zijn en zeker diesels.

  • Christian Alex

    Sinds de verveelvoudiging van het VAA heb ik mijn bedrijfswagens op prive naam gezet. De belastingen waren hoger dan de kosten, en dat is nog altijd zo. Nieuwe auto's kopen gaat niet: met de 75.000€ regel, zit ik aan 60% belastingen op die som., want dat komt bovenop de onroerende inkomsten. Door de verdubbeling van de roerende voorheffing kan ik evenmin dividenden uitbetalen, want dat zit dan ook aan 60% met de vennB en RV samen. Het verhaal van duizenden zelfstandigen.