Bestuurder opgesloten in elektrische auto door software-update

Een SUV waarmee Nio naar Europa wil komen: de ES6.
Nio Een SUV waarmee Nio naar Europa wil komen: de ES6.
In China is een bestuurder in zijn elektrische auto opgesloten geraakt toen er tijdens het rijden een software-update werd geïnstalleerd. De auto kwam op de weg tot stilstand en zorgde er vervolgens voor dat de bestuurder langer dan een uur vast zat.

Dat meldt the South China Morning Post op basis van een bericht dat autofabrikant Nio zelf plaatste op het Chinese Weibo. De fabrikant bevestigt dat een van zijn testauto’s midden in het drukke verkeer van Peking tot stilstand is gekomen nadat de bestuurder ervoor koos om een software-update te installeren. Volgens Nio zijn er weliswaar meerdere handelingen nodig om de software-update te starten, maar het bedrijf bood onmiddellijk zijn excuses aan dat het tijdens het rijden deze mogelijkheid biedt. Het adviseert gebruikers om voortaan eerst de auto langs de kant van de weg te zetten alvorens een update te installeren.

Tijdens het installeren van de update kwam niet alleen de auto tot stilstand, maar kon de bestuurder ook niet uit de auto komen. Zo was het niet mogelijk om de deuren te openen, of om een raam open te zetten.

Ook in Europa

Nio is onderdeel van een Chinese start-up en maakt luxueuze elektrische auto’s. Het bedrijf is al enkele jaren actief en tot nu toe is de supercar EP9 een van de meest opzienbarende modellen. Die kost circa 1,4 miljoen euro. Maar de fabrikant maakt ook modellen voor het grote publiek, zoals de ES8 en ES6. Nio heeft plannen om op korte termijn zijn auto's ook in Europa te gaan verkopen.

Nio's supercar EP9
Nio Nio's supercar EP9
Een SUV waarmee Nio naar Europa wil komen: de ES6
Nio Een SUV waarmee Nio naar Europa wil komen: de ES6
Een SUV waarmee Nio naar Europa wil komen: de ES6
Nio Een SUV waarmee Nio naar Europa wil komen: de ES6



6 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Ronny Biesen

    Wees gerust, de nieuwste Chinese auto's zijn prachtig en extreem goed afgewerkt. Het zal niet lang meer duren vooraleer ze het niveau van een Europese evenaren. Ze zijn alvast even goed als niet beter dan Amerikaanse wagens.

  • Gino Denil

    Wel mooie ontwerpen. Betere design dan wie hier van Europese merken nog gewoon zijn. Zelfs op dat gebied steken ze ons voorbij.

  • Matt Casters

    Dit is een probleem voor alle soorten auto's die 1 of andere vorm van centrale vergrendeling hebben. Ontgrendelen bij ongeval, update doen enkel bij stilstand, noodhendels bij beschadiging van de deuren, ... zijn allemaal zaken die zoals bij Tesla en de Europese auto fabrikanten standaard zou moeten zijn. China heeft op het vlak van de veiligheid traditioneel gewoon een serieuze achterstand.

  • Geert Baert

    Waar gaan we naartoe? Heel vroeger, kon je onze auto voorlopig langs de weg repareren met een schroevendraaier, een ijzerdraad en een nijptang! Vandaag rijd de auto met de bestuurder. Wil de auto niet, alwel! Dan blijf jij door dat ding thuis!!

  • piet devlieger

    En toch kan het zo eenvoudig zijn. Een mechanisch slot, je trekt aan een hendel en de deur gaat open. Als de deur dicht is druk je op een mechanisch knopje en de deur is op slot. Wil je in je gesloten auto stappen, stop je sleutel in het sleutelgat, kwartdraai naar rechts en de deur is open. Wat mis ik de 'oude tijd' toen alles zo eenvoudig was.