Belgen bereid veel geld neer te tellen voor auto: meer Porsches verkocht dan Honda's

Archiefbeeld.
epa Archiefbeeld.
De Belg blijft bereid heel veel geld neer te tellen voor een auto. Dat blijkt uit de jaarcijfers van sectorfederatie Febiac. Er werden in 2017 meer Porsches verkocht dan Honda's. Ook de BMW's, Audi's en Mercedessen gingen vorig jaar vlot over de toonbank.

Het voorbije jaar werden 546.558 nieuwe wagens ingeschreven: 1,3 procent meer dan het jaar daarvoor en meteen het op twee na beste jaar ooit voor de autoverkoop in ons land. December kende wel een daling met 16,3 procent.

Het populairste merk blijft Renault, nu al voor het derde jaar op rij. De Franse autoreus verkocht wel fors (8,81 procent) minder dan in 2016. Op nummer twee staat opnieuw Volkswagen, dat ook minder verkocht (-4,83 procent, zie grafiek onderaan).

Opvallend is het succes van premiumwagens. Vooral Duitse merken doen het goed. BMW is de op twee na populairste wagen van ons land (+4,85 procent). Mercedes verkocht het voorbije jaar maar liefst 11,41 procent meer auto's, Audi 0,29 procent meer. 

Sterk imago

Het succes van de Duitse luxewagens is al enkele jaren aan de gang, aldus Febiac-woordvoerder Joost Kaesemans. "De consument kiest voor een sterk imago", legt hij uit. Bovendien wordt de markt van de premiumwagens in België sterk ondersteund door de bedrijfswagens. "Bij leasingcontracten is de restwaarde erg belangrijk, en dat speelt in het voordeel van die Duitse wagens". 

Dat de Belg nog veel geld kan spenderen aan een wagen blijkt uit de cijfers van Porsche. Er werden vorig jaar 3.450 nieuwe Porsches ingeschreven: 12,2 procent meer dan in 2016. Van de Japanse automaker Honda werden er 3.266 verkocht: 9,75 procent minder. "Dat zegt toch iets over de sterkte van onze markt", aldus Kaesemans. Er werden ook dubbel zoveel van de Duitse bolides verkocht als van Smart, dat overigens ook goed boerde (+7,94 procent).

Maar ook andere luxemerken zoals Jaguar, Alfa Romeo of Jeep scoorden het voorbije jaar erg goed, met dank aan de groeiende economie en het stijgend consumentenvertrouwen.

Prijs-kwaliteit

Aan de andere kant van het gamma doen merken die prijs en kwaliteit voorop stellen, het ook erg goed. Denk bijvoorbeeld aan Dacia, dat de verkoop 7,28 procent zag aantrekken, of Skoda dat de top tien van populairste merken binnen duikt.

De merken die traditioneel mikken op grote volumes hebben het dan weer moeilijk, denk maar aan Opel, Ford of Citroën. Die zagen hun verkoop het voorbije jaar dalen. Ze blijven wel nog stevig in de top tien.




30 reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels


  • Jean De Grande

    Het gaat blijkbaar beter in België dan links ons wil laten geloven.

  • Guido Verbist

    Statussymbool zal er altijd zijn en mag iets kosten ,zelfs als het pijn doet.

  • Mozes Abraham

    Zoals Guido Delrio aangeeft - Renault is de topper onder de daginschrijvingen. Met andere woorden de officiële cijfers zijn niet correct. Mede is iedere directiewagen ... een ingeschreven voertuig. Enige kennis van zaken is hier belangrijk.

  • Ben Bossi

    Er zijn zoveel mensen boos en denken dat zelfstandigen giganstisch veel geld verdienen . Ik stel voor ga ipv 38 uurtjes eens 70/75uur werken op een week dan zulle we nog eens klappe

  • Chris Devlaeminck

    Veel Porsches? Waarschijnlijk van die hybrides die 10 à 15 km elektrisch kunnen rijden en dan overschakelen op een knoert van een verbrandingsmotor. Die er zo ene koopt krijgt een ferm fiscaal voordeel. Leve het milieu? Een schande!