Autosector niet te spreken over klimaatacties op Autosalon: “Hier stonden nooit méér hybride en elektrische voertuigen”

AFP
De Federatie van de Belgische Auto- en Rijwielindustrie (Febiac) betreurt dat Extinction Rebellion gisteren actie heeft gevoerd op het Autosalon, ondanks de vele inspanningen die de autosector de laatste jaren heeft gedaan. "Nooit eerder waren op de Brussels Motor Show meer hybride en elektrische voertuigen te zien én te koop", klinkt het bij de salonorganisator.

Tussen 13 en 16 uur kaapte Extinction Rebellion het Autosalon met tientallen acties van burgerlijke ongehoorzaamheid. Auto's werden beklad en activisten ketenden en lijmden zich vast. Febiac betreurt dat de massale investeringen en de aanhoudende innovatie in de automobielbranche teniet gedaan worden door de acties van de klimaatbewegingen.

"Het publiek toont ontegensprekelijk grote belangstelling voor deze fascinerende evolutie. Dat blijkt uit de circa 450.000 bezoekers die op dit ogenblik het Salon al hebben bezocht. Het blijkt tevens uit de sterk toegenomen interesse voor bijvoorbeeld hybride en elektrische voertuigen die onze exposanten dit jaar bij de bezoekers mogen vaststellen", klinkt het bij Febiac.

De salonorganisator vindt dat de activisten de burger het recht ontzeggen "een vrije en geïnformeerde keuze te maken binnen de mobiliteitsoplossingen die zich aan hem presenteren en die aan zijn noden en verwachtingen kunnen voldoen".

Febiac dankt tenslotte nog de veiligheidsdiensten omdat die volgens de sectororganisatie op een serene manier zijn omgegaan met “onwettige acties”.

Ook bij Tesla werd actie gevoerd en werden wagens beklad.
Photo News Ook bij Tesla werd actie gevoerd en werden wagens beklad.
- Actie " Leugensalon " van Extinction Rebellion Belgium aan het Autosalon in Brussel 

 

18/01/2020
pict. by Didier Lebrun © Photo News
Photo News - Actie " Leugensalon " van Extinction Rebellion Belgium aan het Autosalon in Brussel 18/01/2020 pict. by Didier Lebrun © Photo News
Tientallen actievoerders werden gearresteerd.
BELGA Tientallen actievoerders werden gearresteerd.
BELGA



181 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Francine Weckx

    Steek da volk eens in de bak voor een paar maanden hé... Aub waar gaat dat naartoe... Poten thuis houden... Als dat mijn kind moest zijn.. Want zo te zien zijn er daar bij die nog thuis wonen... Die nam ik de sleutels van hun auto weg voor een paar maanden

  • Joël Bornbergen

    betogen mag naar mijn mening, dat is zelfs een recht, maar enkele foto's laten duidelijk bekladding zien, daar mag een factuur voor gestuurd worden, nu ik weet niet over hoeveel auto's het gaat, maar 2000 per persoon lijkt mij veel... ik hoop dat die klad producten op zen minst natuurvriendelijk zijn :)

  • Karel Tichmann

    Geef de macht aan de linksdenkende, en dit is het fijne resultaat. Les 1; Hoe zit deze CO² in eigenlijk in elkaar? Onze lucht bestaat uit: 78% stikstof (N), 21% Zuurstof (O), ongeveer 1% edelgassen oa helium, neon, krypton, xenon, radon. En 0.038% koolstofdioxide (CO² ). Van die 0.038% CO² produceert de natuur zelf ongeveer 96%. Van hieruit volgt, dat de invloed van de 4% van 0.038%. Wat is 0.00152% CO², zou voor deze klimaatverandering verantwoordelijk moeten zijn?

  • Guido Volkaerts

    En wie kan zich zulke wagens van pakweg 50000 tot 85000 Euro nog veroorloven... Je moet er voorlopig geen rijtaks op betalen maar miskijk U daar niet op want dit wordt zoals met de zonnepanelen: De eerste jaren kreeg je héél hoge premies en van zodra iedereen er liggen had kan de rest van België die geen eigen huis hadden of zonnepanelen niet konden betalen de rest van hun leven meebetalen op hun elektriciteitsfactuur voor die uitgekeerde premies... De toekomst: elke autobezitter mee betalen.

  • Eric Severijns

    Hier zijn er veel die vinden dat de voetafdruk voor het milieu van een elektrische wagen lager is dan een diesel, deze hebben blijkbaar weinig kennis over het maken en verwerken van een batterij, dit is veel meer vervuilend dan een diesel. Verder de daders hoge boetes laten betalen, met een effectieve gevangenisstraf er bovenop.