Volvo Car Gent bouwde voor tiende jaar op rij meer dan 200.000 wagens

BELGA
De Zweedse autobouwer Volvo heeft in zijn fabriek in Gent, waar de modellen XC40 en V60 geproduceerd worden, vorig jaar 206.225 auto's gebouwd. Dat heeft Volvo Car Gent bekendgemaakt tijdens de persdag van het autosalon. In 2018 werd er afgeklokt op 200.396 wagens. De Gentse fabriek produceert zo voor het tiende jaar op rij meer dan 200.000 wagens.


Van de in Gent gebouwde wagens wordt 93 procent uitgevoerd. Europa is de grootste afzetmarkt (75 procent). Daarnaast waren respectievelijk 15 procent en 8 procent van de wagens bestemd voor de Amerikaanse landen en Azië.

De focus voor de Gentse fabriek lag vorig jaar op de capaciteitsuitbreiding van het SUV-model XC40. In het najaar werd ook de eerste hybride XC40 geproduceerd en werden de voorbereidingen getroffen voor de volledige elektrificatie van het model. Volvo Car Gent kreeg binnen de Volvo groep ook de primeur om als eerste batterijen voor de volledig elektrische XC40 te assembleren. De bouw van de batterijfabriek waarin dat zal gebeuren kwam volgens de fabriek in 2019 op kruissnelheid. De opening van het gebouw is voorzien voor maart dit jaar.

De eerste volledig elektrische wagen zal in het najaar van 2020 geproduceerd worden. De medewerkers krijgen daarvoor de nodige training.

Volvo Car Gent is met ruim 6.500 medewerkers de grootste industriële werkgever van Oost-Vlaanderen.

De productiecijfers voor de fabriek van de Duitse autobouwer Audi in Vorst zullen pas in maart bekendgemaakt worden. 




7 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • jorie Vanderperren

    Raf, je hebt gelijk, als hij écht leeg is tot het gaatje moet ik 10u laden. Mijn leaf heeft een bereik van 100km (140 aan 70km/h) en laad aan 3kW. Ondertussen na 1 jaar 15000km (net als de gemiddelde Belg), pendel verkeer en lokaal verkeer. Super content van. Lees verder wat er staat, 6kW gaat over de meeste nieuwe wagens. Snelladen heb ik nog nooit gedaan (heb er zelf geen kabel voor) ik zie niet in waarom ik zou betalen om te laden.

  • raf peeters

    @jorie Vanderperren ,wat schrijf je daar nu weer,na 8 uur vol als ie volledig leeg is maar na 10 uur laden kom je amper 200km ver(zeer zeker niet vol geladen en onmogelijk zonder snel lader)pure nonsens tenzij je een golfkarretje hebt.Erik Neyt heeft gelijk .

  • jorie Vanderperren

    Volvo volle kracht vooruit! Erik, het duurt als hij volledig leeg is 8 u bij mij ... aan een gewoon 3kW stopcontact. Reken daarbij op een laadsnelheid van 10km/u. De nieuwe wagens hebben allemaal een lader van 6kW (laadt aan 20km/u). Als je thuiskomt van je werk en boodschappen heb je normaal 14u tijd om te laden. 14u geeft dus 280km... dus tenzij je 140km van je werk woont ruim voldoende.

  • raf peeters

    Niet te begrijpen ,ja ook Volvo heeft net zoals Mercedes in de lagere segment Renault blokken als motor ,mensen worden toch graag in 't zak gezet ,maar prijskaartje is wel om U tegen te zeggen

  • Erik Neyt

    Heb een art. gelezen over het opladen v/d elektro wagens,met een gewone huis-leiding duurd het 24 uur voor zo een wagen voll. is opgeladen,wil men sneller laden,dan zal men thuis zijn elektro leidingen moeten laten aanpassen,kosten zijn zeker een 1000€,maar die kunnen nog oplopen,afhankelijk v/d wagen en de thuisleidingen 5000-6000€.