Ga naar de mobiele website
^ Top

Febiac hekelt "stille sluipmoord op auto-mobiliteit"

Koning opent 96ste Autosalon

Koning Filip aan het stuur van de Volvo XC40 die in Gent wordt vervaardigd.
EPA Koning Filip aan het stuur van de Volvo XC40 die in Gent wordt vervaardigd.
Febiac wil een "duidelijk en toekomstgericht mobiliteitsplan". "Een gecoördineerd plan, geen losse initiatieven." Dat zei de organisator van het 96ste Autosalon van Brussel, bij de officiële opening van het salon door koning Filip. De koning nam bijna twee uur de tijd om het salon te bezoeken.  Hij nam plaats in twee modellen die in ons land worden vervaardigd: de Audi Q6 E-Tron en de Volvo XC40 .

De consument heeft volgens Febiac-voorzitter Philippe Dehennin vandaag nood aan "vertrouwen, duidelijkheid en richting". "Voor wat de keuze van zijn nieuwe auto betreft, maar ook voor het globale mobiliteitsbeleid." De automobielfederatie verwijst onder andere naar de verschillen tussen de lage-emissiezones in steden en naar de tegenstrijdige berichten over de toekomst van de dieselwagen.

"Dit is nefast voor het imago en de geloofwaardigheid van onze branche en leidt tot frustratie en twijfel bij de consument. Het wordt dan wel heel moeilijk om die consument mee te nemen in een toekomstgericht verhaal", klaagt Dehennin.

Febiac wil ook een ambitieus en realistisch energieplan. "Hoe en op welke termijn evolueren wij naar emissieloos rijden? Hoe verdelen wij de mobiliteitsvraag tussen individueel en gedeeld of collectief vervoer. In die concrete roadmap willen wij geen taboes, maar evenmin fata morgana's. (...) We krijgen geen doorbraak van elektrisch rijden zonder energiezekerheid, zonder smart grids (slimme elektriciteitsnetwerken, red.) en zonder intelligente fiscaliteit. (...) Daarvoor is een fiscaal pact nodig tussen de federale overheid en de gewesten, een derde luik van wat ik een 'masterplan' voor ons land durf noemen."

Grootst aantal verliesuren

Dehennin herinnert eraan dat België met "een historische achterstand in investeringen in mobiliteitsinfrastructuur" kampt. "Van de 19 miljard aan jaarlijkse fiscale inkomsten op voertuiggebruik en -bezit, wordt nog niet de helft opnieuw geïnvesteerd in mobiliteitsdiensten en infrastructuur. Pijnlijk gevolg: de enige klassementen die wij met ons land nog aanvoeren, zijn die van het grootste aantal verliesuren in de file en van de slechtste wegen. En sta mij toe ook de marges tot verbetering bij bus en trein te noemen", aldus Dehennin.

De Febiac-voorzitter gelooft in een mobiliteitsbudget dat ieder op eigen maat en naar eigen behoeften kan invullen. "Vandaag worden de diverse vervoerswijzen veel te sterk als concurrenten tegen elkaar uitgespeeld. Dat werkt niet. (...) De stille sluipmoord op de auto-mobiliteit maakt de trein of bus niet inherent beter of aantrekkelijker. Laat ons met die cultuur komaf maken."

Minister Bellot prees in zijn toespraak de autosector voor zijn goede resultaten in 2017 en pleitte voor meer aandacht voor connectiviteit. "België moet in staat zijn om nieuwe mobiliteitsoplossingen te ondersteunen voor een betere integratie van verschillende infrastructuren."

Koning Filip wordt rondgeleid op de stand van Audi.
EPA Koning Filip wordt rondgeleid op de stand van Audi.
BELGA

Praktisch: 

Van vrijdag 12 januari tot en met zondag 21 januari op de Heizel, Brussel.

Openingsuren: van 11.00 uur tot 19.00 uur tijdens de week, en van 10.00 uur tot 19.00 uur tijdens het weekend.

Op vrijdag 12 januari, maandag 15 januari en vrijdag 19 januari zijn er nocturnes met openingsuren tot 22.00 uur.

Volwassenen betalen 15 euro toegang, kinderen betalen 9 euro.




20 reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels


  • Roland Vanlerberghe

    Iedere nieuwe evolutie heeft bijgedragen tot het creëren van welvaart, de scheepvaart, de spoorwegen, de digitalisering, etc, na de creatie liep de economie op onderhoud en vervanging, dat zorgde voor jobs, nu is men bezig met één van die peilers, de autobranche, te nekken zonder dat daarvoor iets in de plaats komt maar ondertussen likt men wel gretig de melk op die de auto-industrie als grote melkkoe geeft.

  • Hugo Van Haevre

    Hoe veel autos zijn er meer dan pakweg 10 jaar geleden, en als ze iets aanpakken worden de wegen overal versmald, dus minder capaciteit, en dan schrikken ze dat er files zijn, daar moet ge geen verkeersexpert voor zijn om dit te begrijpen

  • nand nuyts

    Gigantische stocks van nieuwe auto’s onverkoopbaar na 1 september 2018: grote kortingen verwacht Nieuwe CO2-meting zorgt voor ongerustheid bij autobouwers

  • Luc Cuypers

    Boekenbeurs 10 € .....(400 bf.) Autosalon 15 € .....(600 bf.) Later den bakker en den beenhouwer ook nog betalen om binnen te mogen ?

  • Stefanie van Dijk

    mobiliteitsbeleid is inderdaad een zootje! Veel te weinig geld naar infrastructuur en openbaar vervoer, E-rijden proberen promoten en tegelijk dreigen met black outs, alternatief voor bedrijfswagens waar je amper een buskaart mee kan kopen en de historie van iets promoten en vervolgens afstraffen (dieselauto, zonnepanelen en zo zijn er vast nog meer) helpen allemaal niet echt mee!

Meld een bug