Autosalon Brussel: 10 auto’s die je dit jaar zeker gezien moet hebben

Kristof Winckelmans
Trek je net als zo’n 500.000 landgenoten één van de komende dagen richting autosalon, maar heb je geen flauw idee waar te beginnen? In dit artikel geven we je een overzicht van de belangrijkste nieuwigheden die er dit jaar te zien zijn.

Volkswagen Golf 8

Kristof Winckelmans

De Volkswagen Golf is al jarenlang de best verkochte auto in ons land, het belang van deze pas gelanceerde achtste generatie kan bijgevolg nauwelijks overschat worden. De Duitse middenklasser blijft trouw aan zijn zakelijke looks, maar zijn interieur treedt wel een volledig nieuw (en vooral volledig digitaal) tijdperk binnen.

Mercedes-Benz GLA

Kristof Winckelmans

Voor Mercedes-Benz staat het Salon van Brussel dit jaar grotendeels in het teken van deze GLA, met stip de belangrijkste wereldpremière die salonorganisator FEBIAC dit jaar mag verwelkomen. Met die GLA rondt de Duitse autobouwer de vernieuwing van zijn compacte gamma af, de auto wordt vanzelfsprekend een belangrijke concurrent voor premium-SUV’s als de BMW X2 en Audi Q3. In vergelijking met de voorganger werd de GLA verrassend genoeg 1,5 centimeter korter maar vooral 10 centimeter hoger, een ingreep die de hoofdruimte en de praktische bruikbaarheid ten goede zou moeten komen.

BMW 2 Reeks Gran Coupé

AP

Terwijl Mercedes-Benz het met de GLA vooral in de hoogte gaat zoeken, nemen de eeuwige rivalen uit München binnenkort vooral de CLA-vierdeurscoupé in het vizier. De nieuwe 2 Reeks Gran Coupé herneemt daarvoor de stijlcodes van de grotere 8 Reeks Gran Coupé, maar borduurt op technisch vlak uiteraard verder op de fundamenten van de 1 Reeks. Bij de lancering in maart zal de 2 Reeks Gran Coupé leverbaar zijn met twee benzine- en één dieselmotorisatie in de neus. De goedkoopste 218i-instapper maakt daarbij gebruik van een gereviseerde 1,5 liter-driecilindermotor van 140 pk. Voor kilometervreters is er nog steeds een 220d-dieselvariant met 190 paarden, terwijl de sportievelingen kunnen rekenen op de 306 pk sterke 2 liter-turbobenzine uit de M235i, de enige versie die zich op de vier wielen laat aandrijven.

Land Rover Defender

Kristof Winckelmans

Hij heeft bijzonder lang op zich laten wachten, toch moet 2020 eindelijk het jaar van deze nieuwe Land Rover Defender gaan worden. Het Britse offroadicoon stelt zich in Brussel voor aan het Belgische publiek met een revolutionair design, al zal de toekomst moeten uitwijzen of de bijzonder conservatieve Defender-fans er ook daadwerkelijk pap van zullen lusten…

Porsche Taycan

Salon Brussel
Kristof Winckelmans Salon Brussel

Nog een revolutie van formaat vinden we dit jaar op de Porsche-stand, waar de legendarische sportwagenbouwer met de Taycan zijn allereerste 100% elektrische auto introduceert. De Taycan, een elektrische kruising tussen de 911 en de Panamera, start zijn carrière meteen als Turbo en Turbo S, telkens met een 93,4 kWh sterke accu als energieleverancier en een totale cavalerie van respectievelijk 680 (!) en 761 (!!) pk. Met behulp van de Launch Control staat de vierwielaangedreven Taycan Turbo S in 2,8 tellen aan 100 km/u, de ‘gewone’ Turbo doet er vier tienden langer over. De Turbo S heeft een actieradius tot 412 kilometer, de Turbo haalt een rijbereik van 450 kilometer (telkens volgens WLTP). Voor zover je je aan een wat lagere snelheid verplaatst dan de 260 km/u die Porsche als topsnelheid naar voren schuift, tenminste. Ook interessant: dankzij een boordspanning van 800 volt (in plaats van de gebruikelijke 400 volt) kunnen Taycan-eigenaars per vijf minuten zo’n 100 kilometer rijbereik ‘tanken’ indien ze gebruik maken van een snellader op gelijkstroom.

Volkswagen ID.3

Kristof Winckelmans

Met deze ID.3 wil Volkswagen elektrisch rijden definitief doen doorbreken. Het model wordt volgens de constructeur zowaar even baanbrekend als de Kever en de Golf, en vormt meteen de grondlegger voor een volledige generatie aan elektrische Volkswagens. Om een zo breed mogelijk publiek aan te spreken, biedt Volkswagen zijn ID.3 aan in drie verschillende batterijversies: een instapper van 45 kW die een rijbereik van 330 kilometer garandeert, een middelgrote variant van 58 kW (420 km actieradius) en een topversie met 77 kW en een WLTP-rijbereik van 550 kilometer. Alle versies krijgen een elektromotor op de achteras, waarvan het vermogen piekt bij 170 pk.

Peugeot (e-)208

Kristof Winckelmans

Ook bij Peugeot raken ze er stilaan van doordrongen dat de automobiele toekomst elektrisch is, daarom verschijnt de nieuwe 208 meteen ook als 100% elektrische e-208 op de Belgische markt. De Fransen vinden wel dat de consument nog steeds het recht moet hebben om te kiezen, daarom blijft de conventionele 208 nog steeds beschikbaar met zowel benzine- als dieselmechaniek. Het belooft de komende jaren nog een interessant Frans onderonsje met de (eveneens vernieuwde) Renault Clio te zullen worden…

Mazda MX-30

Kristof Winckelmans

Dit jaar steken ook de Japanners van Mazda hun eerste teen in de grote elektrische vijver. Mazda pakt uit met de MX-30, een auto die je kan zien als het elektrische broertje van de CX-30. Kenmerkend voor de MX-30 zijn de averechts scharnierende achterportieren, een knipoog naar de voormalige RX-8. Onder de motorkap zit echter geen wankelmotor, wel gloednieuwe e-SkyActiv aandrijftechnologie die een elektromotor van 143 pk aan een lithium-ionbatterij van 35,6 kWh paart. Kleine bemol: omwille van de relatief kleine accu bedraagt het beloofde rijbereik slechts iets meer dan 200 kilometer.

Ford Puma

Kristof Winckelmans

De liefhebbers van het origineel zullen zich de terugkeer van de Ford Puma wellicht helemaal anders voorgesteld hebben, toch heeft deze compacte SUV op de huidige automarkt veel meer potentieel dan het coupeetje waarmee Ford in de jaren ’90 scoorde op de plaatselijke discotheekparking. De helblauwe Puma ST-Line op de Ford-stand behoudt niettemin een ruig kantje, toch wil de compacte crossover vooral overtuigen met zijn praktische kwaliteiten. Zoals de Megabox onder het 456 liter grote laadruim, een waterdichte box waarin je vuile kleren, planten of vuile modderlaarzen kan vervoeren.

Skoda Octavia (iV)

Kristof Winckelmans

We eindigen ons overzicht van salonpremières op de stand van Skoda, dat binnenkort de vierde generatie van de populaire Octavia op de Belgische markt brengt. De grote gezinswagen, die zowel als berline als break verkrijgbaar blijft, leunt op uiterlijk vlak nauwer aan bij de Superb, maar blijft op technisch vlak natuurlijk schatplichtig aan die andere grote nieuwkomer uit de Volkswagen-stal, de Golf. Het interieur acteert voortaan op een iets hoger niveau dan we van de pragmatische Tsjechen gewend zijn, met een haast ‘Audiaans’ aandoende boordplank en een herziene Virtual Cockpit met head-up display, een tweespakig stuurwiel en het opvallend kleine DSG-pookje, dat onlangs zijn intrede maakte op de… Porsche 911.

Onder de motorkap heeft de nieuwe Octavia natuurlijk maar weinig verrassingen in petto, zoals verwacht neemt de Tsjech zowat het volledige motorenpalet over van de recent onthulde Golf. Naast de nieuwe (mild) hybrides eTSI’s – bij Skoda e-TEC gedoopt – op basis van de 1.0 en 1.5 TSI komt er ook een op aardgas aangedreven Octavia G-TEC en een plug-in hybride Octavia iV, waarbij je net als bij de Golf de keuze hebt uit versies met 204 of 245 pk. Voor veelrijders tekenen de traditionele TDI’s nog steeds present, later volgen allicht ook nog een sportieve Octavia RS en een avontuurlijke Scout-versie met vierwielaandrijving.

Ben je zelf van plan om op het Salon van Brussel een nieuwe wagen te kopen, maar twijfel je nog of je nu een benzine, diesel, hybride of elektrische auto moet kiezen? Vul onze Autotest in, en krijg meteen een objectieve analyse van de motorisaties die het best bij jouw rijprofiel passen:




Reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.