Autoconcern Daimler ziet donkerrode cijfers

Het moederbedrijf van Mercedes-Benz is in het tweede kwartaal van dit jaar diep in de rode cijfers gedoken.
AP Het moederbedrijf van Mercedes-Benz is in het tweede kwartaal van dit jaar diep in de rode cijfers gedoken.
Het Duitse autoconcern Daimler is in het tweede kwartaal van dit jaar diep in de rode cijfers gedoken als gevolg van tegenvallende autoverkopen. Het nettoverlies kwam uit op 1,2 miljard euro vergeleken met een winst van 1,8 miljard in dezelfde periode vorig jaar. Dat maakte het moederbedrijf van Mercedes-Benz bekend.

Daimler verkocht in het afgelopen kwartaal 821.666 auto's, ruim 11.000 minder dan vorig jaar. De omzet nam wel toe tot 42,7 miljard euro. Het operationele verlies kwam uit op 1,6 miljard euro. Daimler voorziet dat het bedrijfsresultaat in heel 2019 "aanzienlijk lager" uitpakt ten opzichte van 2018.

De autofabrikant zei eerder al te kampen te hebben met een krimp in de verkopen van Mercedes-Benz en inkoop van duurdere materialen. Ook heeft het bedrijf te maken met enorme kosten voor de ontwikkeling van elektrische auto's.

Het concern verwacht wel dat de autoverkopen in de tweede helft van het jaar aantrekken, mede door een vraag naar nieuwe modellen zoals de Mercedes A-Klasse, de B-Klasse, de G-Klasse en de GLE. 




22 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Mike Vanderkerken

    Stop met alles te draaien aub, ze maken nog steeds enorme winsten, gewoon iets minder dan voorheen. Ik begrijp minder en minder waarom de kranten alles in een negatief daglicht willen stellen. Ja ze verkopen iets minder, neen ze maken geen verlies.

  • Ivan Hessels

    Een premiummerk, die renaultmotoren plaatst in zijn premiummerk, verliest sowieso aan gland. Een ster met een fransman in het vooronder???

  • Ghijs Elvan

    Aandeelhouders die zich laten leiden door eerdere prestaties en geloven dat deze zich in de toekomst gaan verder zetten, kopen Daimler AG. Zij die geloven dat Tesla in de toekomst winst gaat maken kopen Tesla. Tesla zal geen winst maken als autofabrikant, maar wel als chauffeurloze taxidienst. Ze verkopen dan geen auto's meer maar zetten die in om deze diensten overal ter wereld aan te bieden. Amazon leed de 1ste jaren ook miljarden verlies, maar maakte in 2018 10 miljard $ winst.

  • Geert Tamsyn

    Verlies Mercedes over de laatste 4 jaar: 50%. Winst Tesla over dezelfde periode: 20%. Technologische revoluties bekijk je niet op enkele maanden, maar over jaren, da's nogal duidelijk. Beleggers kijken naar het potentieel voor de toekomst, niet naar prestaties uit het verleden, da's iets voor nostalgici. Kapitaalsverhogingen van Tesla zijn altijd uitverkocht in een recordtijd. Tesla heeft 5 miljard dollar in kas, maar de beurswaarde bedraagt > 40 miljard. Beste bewijs van beleggersvertrouwen.

  • PAUL VERSPEELT

    De concrete cijfers zijn inderdaad duidelijk: aandeel Tesla op 1/1/2019: $333 , vandaag $242 , verlies op de 8 maanden van 2019 : 30%. Aandeel Mercedes 1/1/2019 :€ 44.50 , vandaag : €47.2 . winst zelfde periode: 5,5%. Niet verbazend , wie koopt nu aandelen van een bedrijf dat nog nooit een cent winst gemaakt heeft en de verliezen blijft opstapelen.