Autobanden en -remmen verantwoordelijk voor helft van alle fijn stof besluit Brits milieurapport

Bandenrook.
Shutterstock Bandenrook.
De Britse regering wil harde maatregelen tegen de uitstoot van fijn stof door autobanden en -remmen. Deze dragen volgens een nieuw rapport bij aan de helft van alle fijn stof in Europa.

Auto's worden steeds schoner en de elektrische auto, die lokaal helemaal niets uitstoot, rukt op. Maar een belangrijke bron van fijn stof wordt al jaren genegeerd. Volgens het Britse overheidsorgaan Air Quality Expert Group zal deze vorm van luchtvervuiling niet verdwijnen, zelfs niet wanneer bestuurders massaal overschakelen op elektrische auto’s.

Milieuminister Thérèse Coffey en transportminister Michael Ellis willen nieuwe normen en eisen voor  remmen en banden van voertuigen om luchtverontreiniging door fijn stof te verminderen. Ze voegen daaraan toe
 dat fragmenten van microplastics van voertuigcomponenten en van asfalt naar rivieren en de zee stromen. Ook dat is slecht voor het milieu.

Ze baseren zich op een nieuw rapport, gepubliceerd door de Air Quality Expert Group, waarin staat dat remblokken, banden en slijtage van het wegoppervlak direct bijdragen aan meer dan de helft van de totale vervuiling door wegtransport. “Deze deeltjes komen in de luchtstroom en hebben een nadelige invloed op de gezondheid van bestuurders, passagiers en omstanders”, aldus het rapport.

De Britse regering roept de industrie op om een emissiemeting te ontwikkelen voor deze slijtage, wat zou moeten leiden tot een nieuwe internationale standaard voor slijtage van banden en remmen. Volgens branche-experts werkt de automobielsector al aan een plan om de uitstoot van autobanden en remmen te meten. 




36 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • jorie Vanderperren

    Elektriche auto's verbruiken bijna geen remblokken. Dus de helft minder fijn stof door remblokken als fosiele wagens. Nog een reden om elektrisch te gaan. Daarbij wil ik nog pleiten voor een vermogensbeperking voor alle ! wagens Electrisch zowel als Fosiel tot maximum pakweg 80Kw. Meer heeft écht niemand nodig om legaal op de wegen te bollen. Een beter klimaat begint bij jezelf.

  • Patrick Van Assche

    @Gino Denil. Daar gaan we idd nog bij eindigen met de symboolpraat via dewelke men ons altijd maar meer regels en beperkingen wil laten slikken. Vraag me eigenlijk af wat slechtst is: fijn stof slikken of alsmaar meer regeltjes slikken. Ik vermoed het 2de want men wringt er je de arm ook nog eens bij om ;-)

  • Jan Van Rompaey

    Eindelijk correcte info. Waarom werd dat verzwegen door al onze politiekers ? Om geld uit onze zakken te kloppen ?

  • Geert Tamsyn

    Die andere studies van die Luikenaar die na één dag zijn cijfers al moest halveren? Of van die Duitser met een verleden bij de dieselmaffia? Allemaal héél geloofwaardig, Hendrik Patyn ... Maar als u de studie van dr. Messagie zo goed hebt gelezen dat u er onmiddellijk brandhout kan van maken (wat uit uw vragen alleszins niet blijkt), kan u mij ongetwijfeld zeggen waar hij heel concreet de mist ingaat. Ik ben benieuwd ...

  • Dirk Saenen

    Pure afleiding van het echte probleem : de verbrandings motoren. Afgelopen dagen een paar duizend kilometer gereden : onvoorstelbaar welke uitstoot walm men als "schoon" bestempeld. Een algemeen verbod op verbranding van koolwaterstoffen NU.