Audi-topman voorspelt: “Auto's zullen komende jaren tot 5.000 euro duurder worden”

De Audi-fabriek in Vorst.
Belga De Audi-fabriek in Vorst.
Nieuwe auto's zullen de komende jaren fors meer geld gaan kosten. De Nederlandse Audi-topman Bram Schot verwacht dat auto's 3.000 tot 5.000 euro duurder zullen worden. Veel automerken zullen bovendien binnen korte tijd verdwijnen, omdat de bouwers de overgang naar elektrisch rijden niet kunnen betalen. 

"Een elektrische auto is nu duurder, maar de prijzen van benzine- en dieselauto's gaan ook omhoog. Binnen nu en een jaar of vier gaat het om 3.000 tot 5.000 euro", zegt de Nederlander Bram Schot, tot 1 april topman bij het Duitse automerk Audi, aan De Telegraaf.

De verklaring is volgens Schot dat autobouwers uit de winst op de verkoop van benzine- en dieselauto’s hun investeringen in elektrisch rijden moeten betalen, terwijl de verkoop van auto’s aangedreven door fossiele brandstoffen daalt. Dat maakt nieuwe auto’s duurder.

“Dat wordt een hele uitdaging voor onze branche, want de inkomens stijgen in diezelfde periode niet, in ieder geval niet zoveel”, zegt Schot. “Daarbij komt dat we heel veel investeren in elektrische auto’s, maar de winst op die auto’s veel lager ligt dan op fossiel aangedreven auto’s. We zitten nu in een periode dat we de productie van elektrische auto’s betalen met de winst die we maken op benzine- en dieselauto’s, terwijl we weten dat we in 2030 helemaal naar elektrisch moeten.”

“Merken zullen verdwijnen”

Daarnaast verwacht Schot dat een aantal automerken zal verdwijnen, omdat ze geen grote samenwerkingspartner vinden en de investeringen niet kunnen opbrengen.

In de anderhalf jaar dat Amsterdammer bij Audi aan het roer staat, heeft hij voor 17,7 miljard euro in de kosten gesneden, wat op termijn 9.500 banen kost. Hij verwacht dat het concern in het Duitse Ingolstadt de komende vijf jaar 40 miljard euro zal investeren, waarvan 15 miljard euro in elektrische auto’s. Een groot deel van de investeringen wordt gestoken in de digitalisering, aansluiting van de smartphone op de auto en communicatie met andere auto’s en verkeerssystemen.




258 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Geert Tamsyn

    Ingrid Grieten, een batterij verliest 2,3 % per jaar, of 18,4 % over 8 jaar.

  • ingrid grieten

    Dirk Saenen, met je besparing op brandstof moet je dus wel 18 jaar met je Tesla blijven rijden vooraleer je goedkoper uit bent. Slimmerd.

  • Jenne Vergeer

    Misschien een promostunt om maar vlug ne nieuwe Duits te kopen want we hebben NU GELD nodig om Later elektrisch te rijden.

  • Dirk Saenen

    Vaneylen Pierre : ik heb een aansluiting én een laadpaal. Welke auto denk jij te kopen voor dat bedrag ? Aansluiting, keuring en laadpaal waren nog geen 1.500€ .... Overigens bespaar ik ruim 3.500€ per jaar aan "brandstof".

  • Dirk Saenen

    aan Marc Statham: na 8 jaar het batterijpack vervangen ??? Waar heb je die wijsheid gehaald ? Uit de FUD berichten op Internet zeker ? Mijn Tesla heeft intussen na ruim 6 jaar 300.000 km op te teller. Batterij nog meer dan 92% van de oorspronkelijke waarde. Waarom zou ik die vervangen ? Overigens is de wagen nog steeds 'nieuw' - de electrische motor slijt niet, en de bedieningen blijven up-to-date dank zij de voortdurende updates, zonder dat ik er iets moet voor doen. OTA.