Audi onder st(r)oom: deze 20 elektrische modellen komen nog vóór 2025

De Audi e-tron GT komt volgend jaar op de markt
Audi De Audi e-tron GT komt volgend jaar op de markt
Autofabrikant Audi brengt tussen nu en 2025 niet minder dan 20 volledig elektrische modellen (EV’s) op de markt. Op dit moment levert het Duitse merk slechts één auto op batterijen, de e-tron, dus er moet een hoop gebeuren. De beloftes klinken goed, maar zijn Audi’s ambitieuze plannen wel haalbaar?

De elektrische Audi e-tron is in sommige landen een groot succes, in veel andere landen moet Audi het nog vooral hebben van hun krachtige diesel- en benzinemotoren. Daar komt binnenkort een einde aan, toch als het aan de Nederlandse Audi-CEO Bram Schot ligt: “Het succes van de e-tron is een mooie start, maar we werken achter de schermen hard aan een zeer brede strategie met elektrische modellen in alle segmenten. Van betaalbare modellen tot echte ‘performance’ sportwagens, ze worden allemaal elektrisch.”

De huidige Audi e-tron.
Audi De huidige Audi e-tron.

Vier platformen

Om dat voor elkaar te krijgen, past Audi vier verschillende ‘platforms’ toe die geschikt zijn voor elektrische auto’s. Met zo’n platform doelt de Duitse fabrikant op de technische basis van de auto’s, grofweg de bodemplaat plus alle elektrische onderdelen zoals batterijen en elektromotoren. Voor een deel gebruikt het merk met de vier ringen techniek van andere merken uit de Volkswagen Groep, waarmee het concern de ontwikkelingskosten laag houdt. De vier platforms zien er als volgt uit:

Het studiemodel voor de Audi Q4 e-tron op het MEB-platform.
Audi Het studiemodel voor de Audi Q4 e-tron op het MEB-platform.

Compacte auto’s: ‘MEB’

Voor het ‘goedkoopste’ segment leent Audi technologie uit de schappen van moederconcern Volkswagen. In Wolfsburg maken ze namelijk de elektrische VW ID.3, en de basis van die auto (het zogenoemde MEB-platform) verschijnt binnenkort onder de Audi Q4 e-tron. Dat model mag je zien als het kleinere broertje van de e-tron, de Q4 past qua formaat tussen de huidige Q3 en A5 in.

MEB: de Audi Q4 e-tron Concept.
Audi MEB: de Audi Q4 e-tron Concept.

Het grote voordeel van het MEB-platform is dat het modulair (ofwel aanpasbaar) is: zo kan Audi het accupakket in verschillende groottes leveren en is er naar keuze aandrijving op de achterwielen of vierwielaandrijving. Hoe groter het accupakket, hoe verder de auto komt en hoe hoger zijn aanschafprijs wordt. Van de Q4 verschijnt ook een Sportback-versie met een lagere daklijn.

De Audi e-tron (links) en Q4 e-tron Concept naast elkaar.
Audi De Audi e-tron (links) en Q4 e-tron Concept naast elkaar.

Middelgrote auto’s: ‘MLB evo’

Het tweede platform heet ‘MLB evo’ en dat bestaat al een tijdje. Dit systeem schuilt namelijk onder de e-tron-modellen die je nu al op de weg ziet rijden. Grof gezegd is dit het minst geavanceerde platform: de mogelijke laadsnelheden zijn niet extreem hoog en Audi kan weinig aan de opzet van onderdelen aanpassen. Naast de bestaande e-tron (een elektrische semi-terreinwagen die qua formaat tussen de Audi Q5 en Q7 in zit) verschijnt er binnenkort ook de e-tron Sportback op deze basis. Die auto kennen we al als studiemodel (zie hieronder),  de productieversie onthult Audi eind dit jaar op een autoshow van Los Angeles.

Ook op 'MLB-evo': de e-tron Sportback komt er aan.
Audi Ook op 'MLB-evo': de e-tron Sportback komt er aan.

Sportwagens: J1

Platform nummer 3 is bedoeld voor de échte snelle jongens. Onder de naam J1 gebruikt Audi de basis die Porsche heeft ontwikkeld voor de recent geïntroduceerde Taycan. Dat is niets minder dan een elektrische sportwagen en Audi brengt daar eind volgend jaar een eigen variant van. De basisvormen van die auto kennen we al van de e-tron GT Concept, het studiemodel dat je op de foto’s bij deze alinea ziet.

De e-tron GT (op Porsche Taycan-basis) komt in 2020.
Audi De e-tron GT (op Porsche Taycan-basis) komt in 2020.

Het J1-platform is technologisch vrij geavanceerd en bijzonder krachtig: met dank aan twee elektromotoren moet het systeem een totaalvermogen van 590 pk (434 kW) leveren, waarmee de vierdeurssportwagen binnen 3,5 seconden vanuit stilstand de 100 kilometer per uur haalt terwijl een topsnelheid van 240 kilometer per uur mogelijk is.

Het J1 platform: let op de twee 'voetenbakken' in de vloer.
Audi Het J1 platform: let op de twee 'voetenbakken' in de vloer.

Ook de laadsnelheden liggen een stuk hoger dan bij de twee ‘goedkopere’ platforms. Waar het ‘MLB evo’ en ‘MEB’ systeem met maximaal 150 kilowatt gelijkstroom kunnen laden, kan het J1-platform (dat gebruikmaakt van een 800 Volt-systeem) een laadsnelheid van 350 kilowatt aan. Daarmee zou je de batterijen van een e-tron GT binnen twintig minuten weer voor 80% kunnen opladen, goed voor zo’n 320 kilometer rijbereik.

De e-tron GT komt in vrijwel ongewijzigde vorm op de markt. Of de auto ook daadwerkelijk zo gaat heten, weten we nog niet. Wel is zeker dat Audi en Porsche twee slimme ‘voetenbakken’ in het ontwerp hebben verstopt: dankzij die 15 centimeter diepe uitsparingen in de bodemplaat kunnen de achterste passagiers hun benen beter kwijt en vormt de GT een ‘volwaardige sportauto voor vier personen’.

De vierde modelreeks houdt Audi nog even geheim.
Audi De vierde modelreeks houdt Audi nog even geheim.

Luxe auto’s: PPE

Tot zover weinig schokkend nieuws, maar Audi presenteert vandaag ook een nieuw platform onder de naam PPE. En die kenden we nog níet. De afkorting staat voor Premium Platform Electric en deze opzet is bedoeld voor de meest luxe elektrische auto’s van het merk. 

Tijdens een speciale workshop mochten onze collega’s van het Algemeen Dagblad al een kleimodel zien van zo’n toekomstige topklasse auto, maar Audi houdt de exacte vormen nog even geheim voor het grote publiek. Op deze PPE-basis verschijnen in ieder geval veel verschillende modellen. Denk hierbij aan elektrische alternatieven voor de A4 en A6 (een grote sedan en stationwagen dus), de A5 en A7 Sportback (grote coupé-versies) en zelfs voor een topklasse limousine als de A8.

Links: één van de komende topmodellen op PPE-basis.
Audi Links: één van de komende topmodellen op PPE-basis.

Qua technologische mogelijkheden is het PPE-platform veelbelovend: het systeem, dat Audi eveneens samen met zustermerk Porsche ontwikkelt, draait ook nu op 800 Volt en kan straks overweg met indrukwekkend hoge laadsnelheden. Qua opzet is het dus vergelijkbaar met het systeem dat Porsche nu al gebruikt voor de Taycan. Het PPE-systeem heeft als voordeel dat het schaalbaar is: met de hoogte, breedte en lengte van zowel de accu’s als de bodemplaat valt veel meer te variëren dan bij het J1-platform, waardoor Audi beduidend meer verschillende modellen kan ontwikkelen op deze basis.

Naast de genoemde sedans en coupés zinspeelde het merk zodoende ook al op de komst van grote Sport Utility Vehicles (SUV’s, vergelijkbaar met de Q7) met elektro-aandrijving. En natuurlijk, het is en blijft Audi, zitten er van zo’n model ook weer verschillende carrosserievarianten in de pijplijn. 

2025 is een krappe deadline voor zo veel verschillende nieuwe modellen, maar Audi pakt het serieus aan. Het moet raar lopen als die beloofde twintig elektro-auto’s niet op tijd gerealiseerd zijn...

De vier elektrische platforms van Audi.
Audi De vier elektrische platforms van Audi.



13 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • raf peeters

    @jorie Vanderperren ,momenteel klopt je theorie ,maar eens rekeningrijden ga je zoals iedereen betalen voor de accijnzen en taksen die de Staat gaat moeten derven op brandstof ,maw je 't net meer betalen ook al is je stroom gratis ,maar prosumententaks vergeten en investering zonnepanelen?.Die zijn niet gratis.Auto-liefhebbers begroeten rekening rijden ,tenslotte kan je maar met 1 tegelijk rijden

  • jorie Vanderperren

    Tja, wat jij "kassa kassa" noemt noem ik voorlopig "in de pocket, in de pocket" of dat nu één keer in de maand 60€ is om 1000km te doen of alle dagen 1€ om 50km te doen. Allee ik lieg, het kost mij eigenlijk 0€/km door mijn zonnepanelen. Ik reken op de blauw gele jongens om nog lang die "asociale" kilometerheffing tegenhouden. Binnen 10 jaar, als die er toch is, zie ik wel weer wat het voordeligste is, voorlopig rijd ik glimlachend voorbij elke naftepomp.

  • raf peeters

    @jorie Vanderperren ,juist dat is de bedoeling ,men maakt zich maar zorgen over laadpalen ,infeite is dat laatste wat ze willen,de bedoeling is dat iedereen met een E wagen 's avonds thuis de stekker insteekt en nergens anders (met de gepeperde factuur maandelijks) er natuurlijk bij,hoe je ook draait ,met wagen 60€ tanken en je doet 1000 km,met E rijden ,is alle dagen tanken en betalen en dat is wat ze willen ,dagelijks aan de infuus en kassa kassa.

  • jorie Vanderperren

    Een snellader 350KW zou je erg zelden gebruiken. Het kost meer dan thuisladen en duurt langer. Thuisladen duurt bij mijn auto 1 minuut! 30 sekonden om 's avonds de stekker erin te steken en 30 sekonden om hem er uit te halen 's morgens. Elke dag een volle tank.

  • Anne Callebaut

    Onbetaalbaar voor de gewone man.