Audi e-tron Sportback projecteert ‘lichttapijt’ voor auto

Audi e-tron lichttechnologie
Audi Audi e-tron lichttechnologie
De elektrische cross-over van Audi, de e-tron Sportback, wordt leverbaar met een nieuw type koplamp. De lichtunit is voorzien van digitale LED-matrix technologie, die een ‘lichttapijt’ voor de auto projecteert.

De Audi e-tron Sportback, die halverwege 2020 op de markt komt, kan besteld worden met een nieuwe versie van de matrix koplampen van Audi. Deze ultieme evolutie maakt gebruik van zogeheten DMD technologie. Deze lettercombinatie staat voor ‘Digital Micromirror Device’. De werkwijze wordt onder meer ook voor videoprojectoren gebruikt en maakt gebruik van miljoenen microspiegels. Elk spiegeltje kan worden verplaatst en dat tot 5.000 keer per seconde. Hierdoor kan de lichtstraal extreem nauwkeurig worden bestuurd.

Audi e-tron
Audi Audi e-tron

Op een locatie net buiten Los Angeles demonstreerde Audi onlangs zijn revolutionaire koplampen. Wanneer de motor wordt gestart, projecteert Audi eerst een animatie op de muur. We zien ronddraaiende cirkels, de naam ‘e-tron’ en de vier ringen van Audi. Het is een gimmick, net als de lichtshow die wordt vertoond wanneer je de auto verlaat.

Echt interessant wordt het pas wanneer de snelweg wordt opgedraaid. Zodra de camera’s van de assistentiesystemen de rijstrookmarkeringen onderscheiden, is op een meter of tien voor de auto een lichttapijt zichtbaar, dat wonderbaarlijk genoeg precies zo breed is als de rijstrook en dat ook in bochten perfect meebuigt. In het lichttapijt zijn twee donkere pijlen te zien, die precies aangeven hoe breed de e-tron is, inclusief zijn buitenspiegels.

Heel precies sturen

Het voordeel is dat je in het donker heel precies kunt sturen. Simpelweg het lichttapijt tussen de lijnen houden en de auto volgt vanzelf. Wanneer een voertuig vlak voor je van rijstrook verandert, wordt het lichtveld razendsnel ingekort, zodat het altijd onder de bumper van het voorliggende voertuig eindigt. De voorligger merkt er niets van en zo hoort het ook. Alleen de inzittenden van de e-tron kunnen het zien, andere weggebruikers hebben er nooit last van.

 Zodra de camera’s van de assistentiesystemen de rijstrookmarkeringen onderscheiden, is op een meter of tien voor de auto een lichttapijt zichtbaar.
Audi Zodra de camera’s van de assistentiesystemen de rijstrookmarkeringen onderscheiden, is op een meter of tien voor de auto een lichttapijt zichtbaar.

Een ander voordeel is dat zelfs met groot licht aan medeweggebruikers en tegemoetkomend verkeer perfect buiten de lichtstralen worden gehouden. 

Daarnaast is er de Marking Light functie. Die wordt gecombineerd met de Nachtzicht Assistentie en vestigt de aandacht van de bestuurder op voetgangers of fietsers door deze zwakkere verkeersdeelnemers op een duidelijke manier uit te lichten met de lichtbundel. Hierbij worden alleen de benen ‘beschenen’, zodat niemand wordt verblind. Het systeem gaat in Duitsland rond de 4.000 euro kosten, de Belgische prijs is nog niet bekend.

Audi's lichttechnologie.
Audi Audi's lichttechnologie.
Audi e-tron lichttechnologie.
Audi Audi e-tron lichttechnologie.



Reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.