Audi Brussels bouwt elektrische e-tron binnenkort ook met batterijen van Samsung

Audi Brussels zou volgens De Tijd de productieprognoses voor dit jaar verlagen door een batterijentekort.
Photo News Audi Brussels zou volgens De Tijd de productieprognoses voor dit jaar verlagen door een batterijentekort.
De Duitse luxewagenbouwer Audi, die in zijn fabriek in Vorst de elektrische e-tron bouwt, gaat er binnenkort ook wagens met batterijen van het Zuid-Koreaanse Samsung bouwen. Tot dusver werden batterijen van het Zuid-Koreaanse LG gebruikt.

“Audi Brussels had wel al van bij het begin de twee batterijleveranciers aangesteld”, laat de directie van de Brusselse fabriek weten.
Op berichten dat Audi Brussels de productieprognoses voor dit jaar zou verlagen door een batterijentekort, zoals L'Echo en De Tijd schrijven, wil de directie niet ingaan. "Productiecijfers worden bij ons nooit becommentarieerd", klinkt het.

Werkloosheid

Volgens de zakenkranten zullen de lagere productiecijfers - L'Echo schrijft op basis van een intern document dat dit jaar 45.242 elektrische auto's van de band rollen of ruim 10.000 minder dan gepland - zich binnenkort vermoedelijk ook vertalen in de tewerkstelling. De directie speelt volgens de kranten met het idee vier in plaats van vijf dagen te produceren, met een dag werkloosheid op vrijdag.

Vakbonden

Aan Belga laat de directie weten dat er "momenteel absoluut geen dergelijk plan" op tafel ligt. Mocht het nodig zijn, kan de productie altijd teruggeschroefd of opgedreven worden, klinkt het. "De fabriek is tot nu toe steeds heel flexibel geweest, dankzij een goede dialoog met de sociale partners. Vanuit Duitsland is er bovendien lof gekomen voor de Belgische vakbonden, voor de flexibiliteit die door de werknemers al aan de dag gelegd is in aanloop naar de productie van Audi's eerste volledig elektrische wagen."

De directie benadrukt voorts dat de Brusselse fabriek "volledig op schema zit". "De doelstellingen die we hadden voor de marktintroductievolumes in Europa en de Verenigde Staten zijn gehaald, op tijd, en in de vereiste kwaliteit en aantallen", luidt het.

Bekijk ook:

Getest: Eerste volledig elektrische Audi in ons land.




5 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Geert Tamsyn

    Els Pauwels, al van snelladers gehoord? In elk tankstation langs de autowegen zijn die nu aanwezig. Van Oostende naar Dudelange moet je onderweg toch eens stoppen om de benen te strekken (dat adviseren toch alle deskundigen: een pauze om de 200 km.). Zo eenvoudig is het dus wel ...

  • Els Pauwels

    geert tamsyn, zo evident is het niet, stel je woont in Oostende en je gaat op bezoek in Dudelange ( afstand 370 km enkel) nog een paar uur in de file staan en je staat stil omdat je batterij op is.

  • Geert Tamsyn

    Jan Verstrepen, ik zie er anders wel dagelijks naar de Ardennen rijden, hoor. En ze komen nog terug ook! U misschien eens wat beter informeren?

  • Jan Verstrepen

    Wie koop zoiets ??? je kunt niet eens een dagje naar de Ardennen of je moet er wonen.

  • Zita Swoon

    tot zo ver de zoveelste "Tesla killer". Tesla maakt 10x meer, en vooral beter : goedkoper, groter rijbereik, uitmuntend laadnetwerk, betere batterijen, veel technologischer.

Video