Audi bouwt 50 exemplaren van deze elektrische supersportwagen

Audi
Audi's Nederlandse CEO Bram Schot heeft het licht op groen gezet voor de productie van 50 supersportwagens. Het gaat om productievarianten van de PB 18, het prototype dat een half jaar geleden in Californië werd gepresenteerd.

Schot vertelde dat als het hoofd ontwikkeling van Audi de auto zou kunnen bouwen, hij goedkeuring aan de beperkte serie supersportwagens zou geven. De bevestiging kwam onmiddellijk. Schot deed zijn uitspraken tijdens een bijeenkomst bij de Nederlandse introductie van de Audi e-tron, de elektrische SUV van Audi, die binnenkort op de markt verschijnt.

Audi

Het gaat bij de nieuwe supersportwagen om een productieversie van de auto die vorig jaar werd getoond in de Verenigde Staten. Uiteraard gaat de auto niet PB 18 heten, want die letters staan voor Pebble Beach, de plek in Californië waar de auto voor het eerst werd getoond. Wel is al min of meer duidelijk welke specificaties de auto krijgt. De sprintcijfers staan al vast: in amper 1,9 seconden gaat de wagen van 0 tot 100 km/u, zo onthulde de baas van Audi wereldwijd.

Audi

De 4,53 meter lange, 2 meter brede en 1,15 meter hoge Audi PB18 e-tron heeft een bijzondere interieuropstelling. In principe zit de bestuurder in het midden van de cockpit. De bestuurdersstoel, pedalen en besturing zijn echter te verschuiven. Zo ontstaat ruimte voor een passagier en is de auto ook geschikt voor dagelijks gebruik. Hij heeft zelfs een bagageruimte van 470 liter. 

Audi

Andere gegevens zijn nog niet helemaal zeker, maar de PB 18 heeft twee elektromotoren voor de achteras (gezamenlijk 476 pk) en één voor de vooras (204 pk). Het systeemvermogen bedraagt 680 pk en met boostfunctie is er zelfs tijdelijk 775 pk voorhanden. Het systeemkoppel komt uit op 830 Nm en de actieradius bedraagt ruim 500 kilometer volgens de WLTP-norm.

Wanneer de auto op de markt komt en hoeveel hij gaat kosten, is nog niet bekend.




4 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Stijn Gallet

    De auto is geschikt voor dagelijks gebruik? Dat is pas een verkoopsargument.

  • Martin Meuris

    Binnenkort met F1 op de weg? Daar stelt men zich blijkbaar geen vragen bij want het gaat om speelgoed van superrijken.

  • raf peeters

    Radium van "misschien "500 km als je mooi 90 km/hr rijdt en vlak,maar als je voluit rijdt en topsnelheid aanhoud op een gesloten F1 omloop kan je het na 15 minuten al vergeten nu is de tekst compleet.De Audi e tron ,radius van 400 km ,in Gambia getest waar de airco toch volop noodzaak is ,na 212 km kon je de e tron ook duwen ,batterijen volledig uitgeput.Men gaat nog veel ontwikkeling moeten doen en een betere batterij vinden,zo is het zeer gebruik onvriendelijk.

  • Alan Janssen

    Zou veel liever een e-auto zien die 10s van 0-100, een bereik van 1000km zou hebben en k€25 zou kosten.... dat zou pas innovatie zijn. Deze naar mijn mening lelijke en niet functionele sportauto is gedoemd om in de garage te staan als collector item.