Amerikaanse autoriteiten tikken Tesla en Apple op de vingers voor smartphone die dodelijke crash met Tesla Model X veroorzaakte

Dit bleef er over van de Tesla Model X waarmee een ingenieur van Apple in maart 2018 dodelijk verongelukte op Highway 101 in Mountain View, Californië
AP Dit bleef er over van de Tesla Model X waarmee een ingenieur van Apple in maart 2018 dodelijk verongelukte op Highway 101 in Mountain View, Californië
De Amerikaanse toezichthouder National Transportation Safety Board (NTSB) concludeert in een rapport dat de dodelijke crash met een Tesla Model X in maart 2018 onder meer te wijten is aan een afgeleide bestuurder én beperkingen van de Autopilot. Tesla en Apple, die de smartphone leverden waardoor de bestuurder werd afgeleid, krijgen er in het rapport van langs.

In het rapport neemt de NTSB vooral Tesla op de korrel. Volgens de onderzoeksraad was de Autopilot van Tesla onvoldoende in staat om te monitoren in hoeverre de bestuurder zich daadwerkelijk bezighield met de taak van het rijden. Daarbij was de timing van de waarschuwingen van het systeem onvoldoende om de bestuurder zover te krijgen dat hij zou reageren en zo de crash kon voorkomen of minder erg kon maken.

Volgens de NTSB zijn nieuwe eisen nodig voor rij-assistentiesystemen die deels zelfrijdende functies aanbieden. Tesla moet van de raad applicaties ontwikkelen die de mate van betrokkenheid en oplettendheid van de bestuurder effectiever monitoren.

Daarnaast stelt de NTSB op basis van verschillende onderzochte crashes vast dat de Autopilot van Tesla stelselmatig door bestuurders wordt gebruikt, in omstandigheden waarvoor het systeem niet is bedoeld. “Ondanks de bekende limieten van het systeem, beperkt Tesla niet waar de Autopilot kan worden gebruikt”, aldus de raad. Volgens de raad moet Tesla op dit punt veiligheidswaarborgen inbouwen.

Game

Ook de bestuurder wordt specifiek als oorzaak aangeduid in het rapport. Volgens het rapport was hij waarschijnlijk afgeleid tijdens het rijden door het spelen van een game op zijn mobiele telefoon. Daardoor had hij niet in de gaten dat de Autopilot de Model X naar het gedeelte van de snelweg manoeuvreerde dat niet voor auto’s was bedoeld. Dit gebeurde in de weken voorafgaand aan de crash ook al een paar keer.

Zijn telefoon was een iPhone; de bestuurder werkte immers als ontwikkelingsingenieur bij Apple. Volgens de NTSB treft daarom ook Apple in de hoedanigheid als werkgever enige blaam, omdat het bedrijf geen beleid had om het gebruik van mobiele telefoons tijdens het rijden te beperken. Volgens de raad hebben de fabrikanten van elektronische apparaten de mogelijkheid om zeer afleidende functies op draagbare apparaten te vergrendelen als ze tijdens het rijden worden gebruikt. Zo’n functie moet in de ogen van de NTSB standaard op alle apparaten komen.

Beveiliger

En er ging nog meer mis die bewuste dag. De zogenoemde rimpelbuis-obstakelbeveiliger die vooraan de betonnen barrière zit en de impact van de botsing had kunnen beperken, was beschadigd door een eerder ongeluk en functioneerde daardoor niet naar behoren. Waarschijnlijk had de bestuurder nog geleefd als die beveiliger in goede staat had verkeerd, stelt de NTSB.

De organisatie verwijt Tesla verder dat de botsingsvermijdingssystemen van de Model X niet ontworpen waren om de deze beveiliger te herkennen. De raad maakt op dat punt overigens ook een verwijt aan de National Highway Traffic Safety, die dit niet als harde eis heeft gesteld.

Bij het ongeval was sprake van een scheiding in de snelweg, waarbij een barrière de snelweg scheidde van een afslag. De Model X kwam op het gedeelte recht voor de barrière terecht, wat er voor de camerasystemen van de Tesla waarschijnlijk uitzag als een normale rijbaan. Mede doordat de beveiliger niet werd herkend, crashte de auto tegen de barrière, waarna de Model X nog door twee andere auto’s werd geramd.




1 reactie

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Matt Casters

    Gelukkig zijn die maatregelen ondertussen door Tesla genomen. Van Apple weet ik het niet maar mijn Android gaat ook automatisch in "niet storen" mode als de telefoon ziet het met een bepaalde snelheid voort beweegt.