Achteraan in auto niet langer veiliger dan vooraan volgens studie

BELGA
De tijd dat het veiliger was achterin de auto is voorbij volgens een studie van het Amerikaanse Insurance Institute for Highway Safety (IIHS). Dat komt omdat autoproducenten de laatste jaren meer aandacht hebben besteed aan de veiligheid voorin. 

“Het is niet zo dat de zitjes op de achterbank onveiliger zijn geworden, maar wel dat de plaatsen vooraan veiliger zijn”, zegt voorzitter van het IIHS David President Harkey. “We hopen dat dit rapport zal aanzetten tot een gelijkaardige verbetering van de veiligheid van passagiers op de achterbank”. 

De afgelopen jaren hebben autoproducenten geïnvesteerd in een verbeterde en verfijnde airbagtechnologie, waar bijna uitsluitend de passagiers vooraan van profiteren. Het belangrijkste veiligheidsmiddel achteraan blijft de gordel, maar het IIHS stelde vast dat passagiers achterin bij frontale botsingen ernstige verwondingen kunnen oplopen door het dragen van een gordel. 

De verzekeringsinstelling bestudeerde 117 frontale botsingen waarbij passagiers achterin van 6 jaar of ouder om het leven kwamen ondanks dat ze hun gordel droegen. Het IIHS bevestigde de resultaten met eigen crashtests. Ze kwamen tot de vaststelling dat het merendeel van de dodelijke accidenten met borstletsels zou kunnen worden vermeden door een verbeterd autodesign en een betere veiligheidsuitrusting. Bij de ongevallen waarbij sprake was van hoofdletsels, was dat niet het geval.

“Het feit dat in de meeste gevallen de dodelijke afloop had kunnen vermeden worden, toont dat we meer moeten doen om volwassenen en oudere kinderen op de achterbank te beschermen”, zegt Jessica Jermakain, onderzoekster voor het IIHS en de hoofdauteur van de studie. 




2 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Hugo Craen

    Veiligste, als je de centen hebt, een grote zware wagen of camionette. Ze zien je wel aankomen, en de idioten met dure sportwagens zullen wel 2 keer nadenken voor ze je de pas afsnijden. Bij een aanrijding blijft van zo 'n auto immers niet veel over.

  • Koen Geboors

    Logisch, 75% van de kilometers rijdt een auto met enkel de bestuurder, 85% met bestuurder en passagier en enkel 15% met passagiers op de achterbank. De investering in maatregelen vooraan zijn dus altijd relevanter.