Accuproblemen door nachtvorst: zo kun je voorkomen dat auto niet start

iStock
Het kwik dook afgelopen nacht onder nul, en dat liet zich voelen op de weg vanochtend. Mobiliteitsclub VAB noteerde tussen 7 en 8 uur zowat 20 procent meer oproepen dan op een gemiddelde maandagochtend. Het ging voornamelijk om ongevallen met blikschade en batterijproblemen.

Door de lage zon, de mist en een ijslaagje dat ontdooide, lag het wegdek er deze ochtend gevaarlijk glad bij. Tot 9 uur zag VAB 30 procent meer ongevallen ten opzichte van een gemiddelde maandagochtend. Het ging daarbij vooral om ongevallen met blikschade en batterijproblemen, zegt Joni Junes, VAB-woordvoerder.

Dat bevestigt ook Danny Smagghe van Touring. Daar zagen ze 15 procent meer oproepen. Vooral startproblemen kwamen frequenter voor, omdat auto's vaak het hele weekend hebben stilgestaan, legt Smagghe uit.

De mobiliteitsorganisatie helpt jaarlijks meer dan 85.000 weggebruikers met batterijpech. Veel accu’s zijn te zwak en hebben onvoldoende reserves om bij koud weer de motor te starten.

Dit kan je doen om batterijproblemen te voorkomen:

- Je voertuig bij vriesweer warm houden, is een eerste goede stap. Parkeer de wagen binnen of leg een deken over de motorkap.

- Zet bij het starten van de wagen alle lichten en energieverbruikers uit (zoals ventilatie, achterruitverwarming, radio, zetelverwarming, en ruitenwissers).

- Ontkoppel bij het starten, zodat de batterij de minste weerstand ondervindt.

- Hou in het achterhoofd dat de gemiddelde levensduur van een batterij zo’n 5 à 6 jaar is. Misschien is de accu aan vervanging toe.




12 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Hans Schoen

    Batterij is bijna 9 jaar oud en als het echt koud is start ik uit gewoonte soms veel te snel zonder korte opwarmtijd. Heb sinds kort een goeie jumpstarter in mijn koffer. Handig igv noodstart of desnoods om gsm snel even op te laden.

  • raf peeters

    @Joeri,je zal zeer zeker niet meer na 11 jaar dezelfde afstand E rijden toen ie nieuw was,valt natuurlijk niet op omdat de motor het overneemt.

  • Joeri Schouwaerts

    @ Raf Peeters heb dan ook niet over plug in hybride...

  • raf peeters

    @Joeri Schouwaerts,een batterij van hybride wordt ook niet gevorderd zoals een zuiver E wagen,om niet te zeggen en algemeen geweten dan 95% hybride zelfs nooit geladen wordt,bij de meesten is de aankoop puur en alleen om van een gunstige fiscaal regel te genieten,vooral de Porsche en nog van die zware klasse.De uittredende regering zou bij hun aantreden een einde aan de misbruik van hybrides die puur uit fiscale reden zo gekocht worden ,jammer genoeg was het weer warme lucht.

  • Joeri Schouwaerts

    Hybride batterij nochtans al 11 jaar oud en in prima conditie volgens de test...