Accu van je elektrische Smart versleten? Da's dan 17.000 euro

De (vorige) Smart Electric Drive
Smart De (vorige) Smart Electric Drive
Stel, je hebt een elektrische Smart aangeschaft ter waarde van zo’n 24.000 euro. Vijf jaar later gaat het accupakket stuk en zegt de garage dat het plaatsen van een nieuwe set batterijen 17.000 euro kost. Precies dit is een Smart-eigenaar in Duitsland overkomen.

Een eigenaar van een elektrische Smart uit het Duitse plaatsje Speyer doet zijn beklag in een lezersbrief aan de ADAC Motorwelt, het tijdschrift van de belangrijkste Duitse automobielclub. “Na vijf jaar zijn de accu’s van mijn Smart Fortwo Electric defect. De kosten voor het vervangen liggen rond de 17.000 euro, wat betekent dat mijn kleine elektrische auto nu economisch total loss is. Ik denk dat ik er maar een plantenbak van maak en weer met een diesel naar mijn werk rij”, klinkt het sarcastisch.

Een nieuwe Smart Fortwo EQ (zoals de opvolger van de oudere Electric tegenwoordig heet)  kost hier zo’n 25.000 euro. Dan klinkt het laten plaatsen van een nieuw accupakket voor 17.000 euro inderdaad niet als een hele slimme investering.

De nieuwe Smart EQ heeft een ruimere garantie.
Smart De nieuwe Smart EQ heeft een ruimere garantie.

Exclusief arbeidsloon

Maar kloppen die bedragen wel? De eveneens Duitse website Focus Online vroeg het na bij Daimler, het moederbedrijf van Smart. De reactie van woordvoerder Dietmar Göllner is duidelijk: “Die bedragen kloppen. De hoogte van de rekening hangt af van de mogelijkheid om een ruilonderdeel te gebruiken. Wanneer we een ander gebruikt accupakket terug kunnen plaatsen, kost dat ongeveer 8.600 euro, maar een nieuw batterijenpakket komt inderdaad op 17.000 euro. Exclusief arbeidsloon…”

Smart

Verlengde garantie

Daimler wil trouwens niet vertellen hoe vaak het voorkomt dat het accupakket van een Smart de geest geeft. Andere fabrikanten doen daar net zo vaag over, al klinken er met name bij Tesla geluiden over accu’s die het ver na hun verstreken garantietermijn nog prima doen. Daarmee bedoelt het merk dat er in zo’n geval nog minstens zeventig procent van de oorspronkelijke energie over is.

De levensduur van het accupakket blijft een risico bij een elektrische auto. Niet voor niets geven de meeste fabrikanten zoals Tesla, Jaguar en Hyundai inmiddels acht jaar garantie op de batterijen. Daarmee willen ze vertrouwen geven aan consumenten die hun auto’s ‘durven’ te kopen. Vaak is de garantietermijn acht jaar (of bijvoorbeeld 100.000 kilometer), dus bij de meeste merken zal een situatie zoals bij deze Smart zich niet snel voordoen. Overigens geldt ook bij Smart nu acht jaar garantie op de accu’s.

Veel stilstaan doet een accu vaak geen goed.
Daimler AG Veel stilstaan doet een accu vaak geen goed.

Kopen? Laat de accu checken

ADAC gaf overigens meteen nog een tip voor mensen die een gebruikte elektrische auto willen kopen. “Overweeg je de aanschaf van een gebruikte elektrische auto? Zorg dan dat je voor aankoop in ieder geval de staat van de accu laat controleren. Daar bestaan bepaalde testprotocollen voor, het is verstandig om dat even door een goede garage te laten doormeten.”

Bovendien stelt de ADAC dat je je bij elektrische voertuigen niet moet blindstaren op lage kilometerstanden. “Voor een elektrische auto is het namelijk niet gunstig om lang stil te staan met een volle of lege batterij. Er is zelfs kans op diepontlading, en dat kan zeer schadelijk zijn voor de accu’s.”




107 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Geert Tamsyn

    Zegt alleen dat dat een domme beslissing is. In Turnhout moest vorige maand een appartementsblok ontruimd worden, omdat 2 brandstofwagens vuur hadden gevat in de ondergrondse garage. Kan je beter alle auto’s verbieden in een ondergrondse garage ...

  • Jan Rodrigus

    bij ons op het werk mogen Ecars zelfs niet meer ondergronds parkeren, zegt genoeg

  • Geert Tamsyn

    Paul Verspeelt, laat dan zeker ook uw diesel buiten staan, de kans dat hij vuur vat is even groot of zelfs groter. Elke dag gemiddeld 4 in Vlaanderen.

  • PAUL VERSPEELT

    Jan Rodrigus : als er al voor gewaarschuwd wordt , geen GSM , laptop of fietsbatterij "s nachts op te laden , is er toch geen haar op mijn hoofd , dat er zou aan denken , zo'n ding met een nog veel zwaardere en bijgevolg gevaarlijkere batterij , bij nacht in mijn garage op te laden. Ik ben mijn leven nog niet moe.

  • Geert Tamsyn

    Met een gelijk of licht lager risico op brand, hoeven we daar niet voor te vrezen, Jan Rodrigus.