Accu van je elektrische Smart versleten? Da's dan 17.000 euro
Stel, je hebt een elektrische Smart aangeschaft ter waarde van zo’n 24.000 euro. Vijf jaar later gaat het accupakket stuk en zegt de garage dat het plaatsen van een nieuwe set batterijen 17.000 euro kost. Precies dit is een Smart-eigenaar in Duitsland overkomen.
Delen per e-mail
Een eigenaar van een elektrische Smart uit het Duitse plaatsje Speyer doet zijn beklag in een lezersbrief aan de ADAC Motorwelt, het tijdschrift van de belangrijkste Duitse automobielclub. “Na vijf jaar zijn de accu’s van mijn Smart Fortwo Electric defect. De kosten voor het vervangen liggen rond de 17.000 euro, wat betekent dat mijn kleine elektrische auto nu economisch total loss is. Ik denk dat ik er maar een plantenbak van maak en weer met een diesel naar mijn werk rij”, klinkt het sarcastisch.
Een nieuwe Smart Fortwo EQ (zoals de opvolger van de oudere Electric tegenwoordig heet) kost hier zo’n 25.000 euro. Dan klinkt het laten plaatsen van een nieuw accupakket voor 17.000 euro inderdaad niet als een hele slimme investering.
Exclusief arbeidsloon
Maar kloppen die bedragen wel? De eveneens Duitse website Focus Online vroeg het na bij Daimler, het moederbedrijf van Smart. De reactie van woordvoerder Dietmar Göllner is duidelijk: “Die bedragen kloppen. De hoogte van de rekening hangt af van de mogelijkheid om een ruilonderdeel te gebruiken. Wanneer we een ander gebruikt accupakket terug kunnen plaatsen, kost dat ongeveer 8.600 euro, maar een nieuw batterijenpakket komt inderdaad op 17.000 euro. Exclusief arbeidsloon…”
Verlengde garantie
Daimler wil trouwens niet vertellen hoe vaak het voorkomt dat het accupakket van een Smart de geest geeft. Andere fabrikanten doen daar net zo vaag over, al klinken er met name bij Tesla geluiden over accu’s die het ver na hun verstreken garantietermijn nog prima doen. Daarmee bedoelt het merk dat er in zo’n geval nog minstens zeventig procent van de oorspronkelijke energie over is.
De levensduur van het accupakket blijft een risico bij een elektrische auto. Niet voor niets geven de meeste fabrikanten zoals Tesla, Jaguar en Hyundai inmiddels acht jaar garantie op de batterijen. Daarmee willen ze vertrouwen geven aan consumenten die hun auto’s ‘durven’ te kopen. Vaak is de garantietermijn acht jaar (of bijvoorbeeld 100.000 kilometer), dus bij de meeste merken zal een situatie zoals bij deze Smart zich niet snel voordoen. Overigens geldt ook bij Smart nu acht jaar garantie op de accu’s.
Kopen? Laat de accu checken
ADAC gaf overigens meteen nog een tip voor mensen die een gebruikte elektrische auto willen kopen. “Overweeg je de aanschaf van een gebruikte elektrische auto? Zorg dan dat je voor aankoop in ieder geval de staat van de accu laat controleren. Daar bestaan bepaalde testprotocollen voor, het is verstandig om dat even door een goede garage te laten doormeten.”
Bovendien stelt de ADAC dat je je bij elektrische voertuigen niet moet blindstaren op lage kilometerstanden. “Voor een elektrische auto is het namelijk niet gunstig om lang stil te staan met een volle of lege batterij. Er is zelfs kans op diepontlading, en dat kan zeer schadelijk zijn voor de accu’s.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
HLN Drive Van oud naar nieuw: 4 auto’s en hun beroemde voorganger
We ruilen het oude jaar in voor het nieuwe en ook in de autowereld volgen verschillende modelgeneraties elkaar op. Herkennen jullie deze beroemde voorlopers van hedendaagse automodellen die HLN Drive selecteerde nog? -
Livios Een terrasoverkapping kiezen? Deze checklist helpt je op weg
Corona houdt ons al maanden aan huis gekluisterd, en het ziet er niet naar uit dat daar snel verandering in komt. Overweeg je een terrasoverkapping om in alle comfort tijd buiten door te brengen? Weet dan dat er een overvloed aan keuzemogelijkheden en combinaties bestaat. Bouwsite Livios overloopt de zeven belangrijkste vragen die je moet stellen als je bepaalde systemen vergelijkt. -
Automerk Smart lijkt voorlopig gered, dankzij de Chinezen
Het automerk Smart lijkt voorlopig van de ondergang gered, dankzij een joint-venture met het Chinese Geely. Daimler, het moederbedrijf van Smart en Mercedes-Benz, gaat in China een nieuwe Smart-fabriek bouwen waar vanaf 2022 alleen nog elektrische Smarts worden geproduceerd. Die zullen vanuit China over de gehele wereld worden verkocht. -
-
Multimedia Is het nog de moeite om te investeren in een fototoestel?
Omdat de camera’s in onze smartphones steeds beter worden, lijkt het dom om nog in een fototoestel te investeren. Onze techredacteur zocht naar de belangrijkste verschillen tussen de twee. -
Jobs Wat als je niet op pensioen wil gaan? Dit zijn de regels voor werken na 65
Het pensioen van tv-icoon Martine Tanghe gaf een nieuwe impuls aan het debat over werken na 65. Wil je blijven werken hoewel je op pensioenleeftijd bent? Of ben je al met pensioen, maar wil je toch iets bijverdienen? Jobat.be bekeek de regels. -
PREMIUM
Je wagen online samenstellen? Onze auto-expert legt uit hoe je eraan begint én wat de valkuilen zijn
-
Bijna 120.000 nieuwe auto's minder ingeschreven in 2020
In 2020 zijn in België 431.491 nieuwe personenwagens ingeschreven. Het gaat om een afname met ruim een vijfde (-21,55 pct) of bijna 120.000 auto's ten opzichte van 2019, toen 550.003 nieuwe personenwagens ingeschreven werden. Dat blijkt uit cijfers van Febiac. Alleen de inschrijvingen van gemotoriseerde tweewielers gingen er in 2020 op vooruit.
107 reacties
Guido Claerhout
Gilbert Rodts
Geert Tamsyn
Jan Rodrigus
Geert Tamsyn