Accu's van elektrische auto’s verliezen jaarlijks 2,3 procent van hun capaciteit

Tesla Model S aan de lader.
Tesla Tesla Model S aan de lader.
EV-batterijen (batterijen voor elektrische auto’s) verliezen gemiddeld 2,3 procent van hun capaciteit per jaar, zo blijkt uit de gegevens van een bedrijf dat het capaciteitsverlies heeft berekend van de accu's van 6.300 elektrische auto’s. 

Het verlies loopt in het slechtste geval op tot 4,5 procent per jaar. Dat gebeurt vooral bij auto's die regelmatig gebruikmaken van zogeheten snelladers, die vooral langs snelwegen staan. Dat concludeert het bedrijf Geotab, een Canadese specialist in software voor wagenparkbeheer.

Het bedrijf kwam tot een gemiddeld capaciteitsverlies van gemiddeld 2,3 procent per jaar. Sommige auto’s, vooral de meer recente modellen, verliezen echter minder dan 1 procent per jaar. De beste strategie om je batterij gezond te houden, is volgens Geotab door ze te laden met wisselstroom en ze tussen de 20 en de 80 procent houden.

Hitte

Volgens het bedrijf is niet koude de grootste vijand van het rijbereik, maar juist hitte. Die doet lithiumcellen sneller verouderen. In warme streken loopt de levensduur sneller terug dan bij EV's die vooral opereren in  een gematigd of koud klimaat. Datzelfde geldt voor auto’s die regelmatig worden opgeladen aan een krachtige snellader. 

De verschillen qua automerk zijn niet groot, maar uit het onderzoek bleek wel dat de accu's van Nissan het snelst teruglopen qua capaciteit en die van Tesla het minst snel. Klik hier voor een index waar je per model kan kijken hoeveel de accu jaarlijks aan capaciteit verliest.




28 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Warrior Princess

    Je ben dus milieubewuster met een diesel. En je hebt geen last van de winter of range anxiety.

  • Jan Rodrigus

    Dus je betaalt veel geld. En het trekt eigenlijk allemaal op niets

  • raf peeters

    @Philip Vanassche,woordelijk in Tesla garantie voorwaarden ,"4 jaar of 80000km al naargelang eerst bereikt wordt met 70% capaciteit tot 4 de jaar",de 8 jaar slaat op werking van de batterij ,een batterij die vanaf het 5 jaar t/m 8 ste jaar een capaciteit heeft van 60% wil niet zeggen dat ze niet werkt,ze werkt maar niet zoals nieuw en daarom formuleert Tesla zo zijn garantievoorwaarden en denk niet dat ze voor U een uitzondering hebben gemaakt.Ze vervangen de batterij niet.

  • Geert Tamsyn

    Komt dus perfect overeen met de garantie op 80 % capaciteit na 8 jaar die zowat alle constructeurs nu geven.

  • guido vermeyen

    Dat hangt af van het aantal oplaadbeurten, niet van het aantal jaren....met de fiets is dat iik zo...plus -minis 400 (volledige ) oplaadbeurten en de capaciteit vermindert sterk.en zo ook het aantal km....de radius dus.