Aantal ingeschreven elektrische wagens stijgt plots naar 2 procent

Photo News
Het aandeel puur elektrische wagens in het totaal aantal inschrijvingen is in december gestegen naar bijna 2 procent. Dat blijkt uit cijfers van Vlaams minister voor Energie Lydia Peeters (Open Vld).

Het marktaandeel zuiver elektrische wagens schommelde van januari 2017 tot augustus 2018 rond 0,6 procent. Sinds september tekent zich een forse groei af, tot 1,94 procent marktaandeel in december 2018. De Vlaamse doelstelling voor 2020 bedraagt 7,5 procent.

Mobiliteitsorganisatie VAB en Renta, de vereniging van leasingbedrijven, hebben geen onmiddellijke verklaring voor de stijging in september. Volgens het kabinet Peeters is een mogelijke oorzaak te vinden in het uitbreidende aanbod van modellen met een grotere actieradius.

Het departement Omgeving lanceerde deze week de campagne 'Van Euh naar Aha', om het wagenpark verder te vergroenen. De campagne informeert over onder meer het marktaanbod, de milieu-impact en de actieradius. Er is ook nog steeds een premie van maximaal vierduizend euro per elektrisch voertuig. Omdat het budget in 2018 niet uitgeput raakte, wordt de premie dit jaar niet afgebouwd zoals voorzien.

"Het aanbod van de autoconstructeurs zal nog moeten groeien, maar de omschakeling naar elektrische voertuigen zet zich steeds meer door", zegt Lydia Peeters, de nieuwe minister van Energie. "Daarnaast zit de uitrol van de laadinfrastructuur op schema, met vandaag meer dan 2.600 publieke laadpunten. Tegen 2020 willen we de kaap van 5.000 ronden.”




10 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Luc Lepoudre

    Robert vergeet "een kleingheidje": hoeveel peperdure vervangbatterijen heeft hij intussen moeten betalen?

  • george patrick martou

    ik zou geen batterij auto willen, veel teveel problemen voor opladen ( bv appartement ), recyclage batterij achteraf enz ! de toekomst is de waterstof auto zoals de Hyundai NEXO, puur technologisch hoogstandje, op en top fascinerende auto, enkel water als uitlaatprodukt ... enkel nog beetje duur 70.000 €, alhoewel een BMW of Jaguar is soms nog duurder ! Nu nog lotto spelen en bestellen !

  • JOHAN Goossens

    het opladen van een tesla ? hoeveel energie slorpt dat snobkes vehicel op ? genoeg om een gezin hoelang van electriciteit te voorzien ? 1 week ? langer ?dat wil men niet gezegd hebben

  • raf peeters

    @Robert De Meulder,je kan inderdaad tellen en tellen en tellen is twee ,zeer weinigen zullen 40000km privè rijden dat is al èèn ,twee ,weet niet waar je gaat tanken ,maar 1.60 €,wel heeft die pomp wel klanten?.Als je al eens bij 15000km extreem 20000km per jaar privè blijft en aan 1.26€ per liter zit je aan amper de helft dan bedrag dat je hier probeert te verkopen.Zie daartegen 10 jaar ook al niet zitten als je met een E wagen 40000km gaat rijden per jaar ,zo lang hou je die batterij niet

  • Els Pauwels

    Beste Robert, een E golf is Vanaf 40000 euro, en lees vooral VANAF, dan heb je een kale golf. neem je wat opties dan zit je aan 50000 euro. En met alle respect maar als je zoveel km's wilt gaan rijden dan zal de actieradius van die golf niet echt voldoende zijn. Dan moet je al naar de betere duurdere Tesla modellen gaan