Aanraken touchscreen auto is onderweg verboden volgens Duitse rechtbank

Touchscreen van de Tesla Model 3.
Teslarati Touchscreen van de Tesla Model 3.
Een Duitser heeft een boete gekregen van 200 euro plus een rijverbod omdat hij tijdens het rijden de centrale touchscreen van zijn Tesla Model 3 bediende. De man ging in beroep, maar zonder succes. De uitspraak kan verstrekkende gevolgen hebben.

De Duitser was bezig om de instellingen van zijn ruitenwissers te veranderen, toen hij van de weg raakte en met zijn auto enkele bomen raakte. Gelukkig raakte niemand gewond bij het ongeval. Wel kreeg de man een boete plus een rijontzegging van een maand wegens “het bedienen van een elektronisch apparaat tijdens het rijden”.  

Het Oberlandesgericht in Karlsruhe oordeelde dat de boete terecht was. Volgens de rechterlijke uitspraak is een permanent geïnstalleerd touchscreen ook een elektronisch apparaat, zelfs als daarop zaken als de intervalsnelheid van de ruitenwisser kan worden aangepast. Het probleem van dit vonnis is dat bijna alle moderne auto’s zijn voorzien van steeds grotere touchscreens die een groot aantal bedieningsfuncties overnemen, van het volume van de radio tot verlichting en stoelverwarming of airconditioning. 

Autofabrikanten hebben nog niet gereageerd op de uitspraak, maar als deze zaak maatgevend is voor de manier waarop aanraakschermen in auto's worden gezien, heeft de auto-industrie een behoorlijke uitdaging, aangezien de techniek van de spraakcommando's en andere bedieningsvarianten nog niet goed genoeg is om knoppen en touchscreens te vervangen. 

De gedetailleerde uitspraak van de Duitse rechter vind je
hier.




Reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.