30.000 euro boete dreigt voor opgevoerde elektrische fiets in Frankrijk

In Frankrijk loop je met een opgevoerde elektrische fiets het risico op een boete van 30.000 euro.
ANP In Frankrijk loop je met een opgevoerde elektrische fiets het risico op een boete van 30.000 euro.
Frankrijk gaat eigenaren, fabrikanten en handelaren die elektrische fietsen opvoeren bestraffen met maximaal een jaar celstraf of een geldboete tot 30.000 euro. Ook fabrikanten van opvoersets kunnen beboet worden.

Het opvoeren van een elektrische fiets door een handelaar kan ertoe leiden dat deze zijn vak drie jaar lang niet mag uitvoeren, meldt Tweewieler.nl. De opgevoerde fietsen mogen ook niet meer de weg op tot ze weer in originele staat zijn teruggebracht. Het is niet bekend hoe wordt gecontroleerd op eventuele overtredingen of waarvan de exacte hoogte van de boetes afhangt.

De wet, die met ingang van dit jaar van kracht werd, verbiedt het vermogen van de motor te verhogen zodat de voorgeschreven snelheden van 25 kilometer per uur voor ‘gewone’ elektrische fietsen of 45 kilometer per uur voor speedpedelecs zou worden overschreden. Wanneer de tweewielers sneller rijden dan oorspronkelijk, zijn ze niet langer fietsen en ben je dus ook niet verzekerd.

Ook Spanje en het Verenigd Koninkrijk zijn fel gekant tegen het opvoeren van elektrische fietsen. Uit undercoveronderzoek van de VRT bleek in april dat het illegaal opdrijven wijdverspreid is bij Vlaamse fietsenmakers. 

50 km per uur zonder veel te trappen

In Kortrijk is deze week nog een elektrische fietser gevat die zonder veel trappen meer dan vijftig kilometer per uur reed. Zijn speedpedelec bleek ingevoerd uit China en voldeed niet aan de Europese regels. De fiets had een extra gashendel aan het stuur waardoor de snelheid makkelijk tot boven de wettelijke 45 km/u opgevoerd kon worden. Bovendien werkten de remmen niet en was de verlichting zelf ineen geknutseld. De tweewieler werd in beslag genomen en er werd een proces-verbaal opgesteld.

Lees ook: Na de brommer nu ook de fiets opfokken: e-bike eenvoudig om te bouwen tot trapraket op wielen , De ‘nieuwe wielerterrorist’: waarom we ons zo ergeren aan de speed pedelec , Zelfgebouwde ‘e-bike’ moet op de rollen: haalt 50 km/h en wordt in beslag genomen




8 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Robert DE REU

    Dat ze dit in Belgie ook maar invoeren, hoe moeten niet altijd de Automobilisten zijn die overal boetes boven het hoofd hangt en is ook goed voor de veiligheid van de fietser ( eigenlijk bromfietser ) zelf.

  • Albert Hendrix

    Goed maatregel.En die Pedelec de straat op tussen het snel verkeer en van het fietspad ,dan moeten ze zelf wat voorzichtiger zijn en kunnen ze geen fietsers op het fietspad in gevaar brengen.

  • abu hansa

    helm verplicht en rijbewijs, zelfde zoals snorfiets en broemfiets !! Verzekering verplicht voor beide !! Bekfietsen verplichten om weg te nemen en niet meer te vliegen op trotoars lags voetgangers omdat levens gewaarlijk het snelheid in combinatie met gewicht.

  • Sobek Wessels

    Ach onze Camino brommertjes gingen 80Km/h en sommigen zelfs meer dan 100km/h terwijl deze ook maar 25km/h of 45km/h mochten rijden ?! Leven is Risico's nemen anders Leef je niet maar ben je gewoon een slaaf van de Staat !

  • Patrik De Weirdt

    Brommers worden om de 2 seconden door de politie aan de kant gezet om te controleren of ze niet te snel rijden terwijl deze elektrische fietsers ongehinderd door het verkeer kunnen sjezen. Waarom moeten deze "fietsers" eigenlijk geen helm dragen? Dat is immers verplicht voor mensen met een brommer, ook als ze amper 25 km/h rijden.