17 procent van alle wagens in Vlaanderen mag vanaf 1 januari niet meer in Antwerpen en Gent: deze diesels zijn verboden

Fangio.be
Maar liefst 17 procent van alle wagens in Vlaanderen zijn dieselwagens die niet meer voldoen aan de strengere normen in de lage-emissiezones van Antwerpen en Gent. Dat blijkt uit cijfers van het autosectorfederatie Febiac. De normen in die emissiezones worden vanaf 1 januari 2020 strenger. 

Vanaf 1 januari 2020 verstrengt Antwerpen de toelatingsvoorwaarden voor haar veelbesproken lage-emissiezone, waarmee de stad de luchtkwaliteit op lokaal niveau tracht te verbeteren. Auto’s met een Euro 4-dieselmotor worden vanaf volgend jaar de toegang ontzegd (tenzij ze betalen), ook in Gent – waar de LEZ op 1 januari 2020 van kracht gaat - zal je dieselauto meteen over een Euro 5-label moeten beschikken om de nieuwe LEZ te mogen betreden. En dat betekent dat ook relatief moderne dieselmodellen plots in de gevarenzone terecht komen…

Was Antwerpen in 2017 de eerste Belgische stad die een lage-emissiezone afbakende, dan zijn vandaag ook Brussel, Gent en Mechelen-Willebroek volop in de weer om de meest vervuilende auto’s stelselmatig van hun grondgebied te weren. Vanaf 1 januari 2020 schakelt de Scheldestad nog een versnelling hoger, waardoor enkel nog Euro 5-diesels of hoger het stadscentrum mogen binnenrijden. Voor de zogeheten ‘oranje categorie’, Euro 4-modellen van 9 à 12 jaar oud, is er tot 2025 weliswaar een (betalende) overgangsregeling voorzien, met tarieven die variëren van 25 à 30 euro per week tot 345 à 350 euro per jaar.

Overzicht LEZ-toelatingsvoorwaarden 2020-2025 (Antwerpen)
Antwerpen.be Overzicht LEZ-toelatingsvoorwaarden 2020-2025 (Antwerpen)

Hoge boetes

Wie (al dan niet bewust) de LEZ binnenrijdt, riskeert namelijk een boete van 150 euro, voor een tweede en derde overtreding betaal je in Antwerpen zelfs 250 en 350 euro. Twijfelende automobilisten doen er dus goed aan om de Euro-norm (die terug te vinden is op het inschrijvings- of keuringsbewijs van de auto) goed te controleren vooraleer ze het stadscentrum inrijden. Staat er geen euronorm op je inschrijvingsbewijs? Doe dan zeker de online test op http://www.slimnaarantwerpen.be/LEZ om na te gaan of je voertuig de LEZ binnen mag.

Rekening houdend met het feit dat de gemiddelde auto in België bijna 10 jaar oud is (en dat de overheid van 2008 tot 2011 de aankoop van dieselwagens heeft gestimuleerd via de ecopremie), zouden heel wat Belgische automobilisten vanaf 1 januari 2020 dus wel eens voor onaangename verrassingen kunnen komen te staan…

Over welke auto’s gaat het?

De belangrijkste motorisatie die door de strengere LEZ-voorwaarden getroffen wordt, is ongetwijfeld de alomtegenwoordige 1.9 TDI van de Volkswagen-groep. De Euro 4-versies met pompverstuivers (Volkswagen schakelde in 2008 over naar common rail-injectie om de Euro 5-norm te kunnen halen, nvdr) waren namelijk terug te vinden in een veelvoud aan modellen, gaande van de Volkswagen Golf en Audi A3 over de Volkswagen Passat en Skoda Octavia tot en met de destijds bijzonder populaire monovolumes, genre Volkswagen Sharan en Seat Alhambra. Ook de kleinere 1.4 TDI, die onder meer terug te vinden is in oudere generaties van de Volkswagen Polo, Skoda Fabia en de Audi A2, is vanaf januari 2020 te mijden voor wie regelmatig het Antwerpse en Gentse stadscentrum binnenrijdt.

Belga

Andere courante auto’s met Euro 4-motorisaties zijn onder meer de oudere dieselversies van de Volvo S40, V40/V50 (1.6 D en 2.0 D), de Opel Astra’s van de G-generatie met 1.7 CDTi-diesel, de tweede generatie Ford Focus (2004 – 2010), de Mercedes-Benz C-Klasse (W204) met 200 CDI- en 220 CDI-diesel (die tot de facelift in 2010 een Euro 4-label droeg) of de BMW 320d (E90-generatie), modellen die nog steeds om de haverklap opduiken in het Belgische straatbeeld. Anders gezegd: een gewaarschuwd automobilist…




638 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Tadeusz Wlodarczyk

    Als je een jaar lang 350 euro betaalt, kun je hier vergiftigen, het draait allemaal om geld.

  • Mieke de vlieger

    Allemaal ergens anders inkopen gaan doen i.p.v. eens naar Gent of Antwerpen te gaan zodat ze hun winkels mogen sluiten in de binnenstad !!! Waar zijn die mee bezig zeg.

  • Karine Roeland

    Wie betaald, mag blijven rijden. De betalende wagens zijn plots niet meer vervuilend. Weeral wie geld heeft, kan blijven doen wat hij wilt. Want hij kan of een nieuwe wagen kopen of taks betalen. Zeg dan nog dat ministers niet slim zijn als het erop aankomt om ons te laten betalen.

  • Pascal De Valkenaere

    Dus het koperspubliek zal met 17% dalen. En als je met een niet-toegelaten voertuig toch de stad binnenrijdt en je betaalt, verdwijnt de NOx- en de CO2-uitstoot als sneeuw voor de zon.

  • Willy Van de Camp

    Het gaat hier werkelijk NIET over propere lucht! Ik lees iedere keer hetzelfde: als je betaald mag het! Dat bewijst dat het enkel om het geld draait !