100% elektrisch en maar 5 minuten tanken: is waterstof de toekomst?
HLN DriveEen van de specialere auto’s op HLN Drive is de Toyota Mirai. Hij rijdt op waterstof en bovendien claimt de Japanse autobouwer dat de wagen de lucht zuivert wanneer hij rijdt. Dat bekijken we eens van naderbij.
Delen per e-mail
Waterstof dus. Het is een aandrijfvorm die niet veel voorkomt in ons land. Slechts twee wagens op waterstof kan je hier kopen, met naast deze Mirai ook de Hyundai Nexo. De Toyota is met een vanafprijs van “slechts” 64.000 euro de goedkoopste van de twee.
Zijn motor wordt aangedreven door een accu, die zelf verbonden is met een brandstofcel die de onder de vloer opgeslagen zuurstof en waterstof met elkaar in contact brengt. Deze chemische reactie, hydrolyse, produceert elektriciteit, en geeft alleen water vrij (in de Mirai zo’n 7 liter waterdamp per 100 km). De wagen rijdt met andere woorden elektrisch, maar hij moet niet opgeladen worden. Waterstof tank je zoals benzine, in een vijftal minuten. Het enige probleem: het aantal waterstofstations in België is momenteel op één hand te tellen.
Zuivere lucht
Afgelopen week werd de tweede generatie van de Toyota Mirai voorgesteld aan de Belgische pers, waar hij werd voorgesteld als de wagen die de lucht zuivert. Dat doet de Mirai dankzij een filter die is verwerkt in de luchtinlaat. Terwijl lucht in het voertuig wordt gezogen om de brandstofcel te voeden, vangt een elektrische lading kleine deeltjes van verontreinigende stoffen op, waaronder zwaveldioxide (SO2), stikstofoxiden (NOx) en PM 2,5-deeltjes.
Het systeem verwijdert 90 tot 100 procent van deze deeltjes met een diameter tussen 0 en 2,5 micron (een duizendste deel van een millimeter) uit de lucht wanneer deze in het brandstofcelsysteem terechtkomen. Aan de uitlaat komt deze gezuiverde zuurstof er weer uit, enkel vergezeld door het enige bijproduct van hydrolyse: water(damp). Natuurlijk moeten die filters eens gezuiverd worden, maar dat staat niet in verhouding tot wat zij uit de lucht halen.
Op het centrale scherm van de Mirai kan je zelfs zien hoeveel lucht je gezuiverd hebt. Dit wordt weergeven aan de hand van de hoeveelheid lucht die één persoon per jaar inademt. Hoe meer je rijdt, hoe meer mensen op het grafiekje verschijnen (zie foto hierboven).
Is waterstof een ecologische brandstof?
Wie op waterstof rijdt, rijdt eigenlijk op elektriciteit. Waterstof is dus zeker een ecologische brandstof. Hoewel het vaak op industriële wijze wordt gefabriceerd, kan het ook op een groene manier gebouwd worden. Daarenboven is het een bijproduct van een aantal industriële processen. Een waterstofstation is echter duur (zowat 700.000 euro) en er is een vicieuze cirkel: omdat er niet veel wagens rondrijden, wordt er weinig in geïnvesteerd, maar de wagens zijn niet zo populair omdat er nu eenmaal weinig tankmogelijkheden zijn. Wil de brandstof doorbreken, dan zijn er met andere woorden nog een aantal infrastructurele uitdagingen.
Een nieuwe auto aanschaffen? Doe hier de test en kijk welke auto het beste bij jou past.
Lees ook:
Bron: HLN Drive
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Sparen
Tijd om uw woning energiezuinig(er) te maken? Zo vindt u de goedkoopste energielening
Hebt u plannen om uw woning energiezuiniger te maken en denkt u eraan om hiervoor een lening af te sluiten? Weet dan dat u verschillende opties hebt: een specifieke energielening, een hypothecair krediet, een wederopname op uw hypotheeklening of het gratis Vlaamse renovatiekrediet. Spaargids.be overloopt de voor- en nadelen. -
Livios
Koken op inductie: dit zijn de troeven (en de kostprijs)
Meer dan de helft van de verkochte kookplaten zijn inductievuren. Een gasvuur is dus voor velen niet langer de beste optie om te koken. Vanwaar die verschuiving? En wat zijn de grootste troeven van inductie? Bouwsite Livios maakt je wegwijs. -
Foxconn gaat elektrische auto ontwikkelen met start-up Fisker
Het elektronicabedrijf Foxconn uit Taiwan, dat vooral bekend is als leverancier voor Apple, richt zich steeds nadrukkelijker op de automarkt. Na de lancering van een eigen platform voor elektrische auto's, gaat het bedrijf nu samen met de Amerikaanse start-up Fisker een auto ontwikkelen. Die moet in 2023 op de markt komen. -
-
5
De meeste verkeershufters hebben last van deze persoonlijkheidsstoornis
Knipperen met de lichten, rechts inhalen en bumperkleven: het zijn acties die bijna uitsluitend worden vertoond door personen met een narcistische rijstijl. De Duitse psycholoog Ralf Buchstaller legt uit wat de kenmerken zijn van deze wegpiraten. -
Steeds meer bedienden hebben een bedrijfswagen
Het aandeel bedienden dat een bedrijfswagen heeft, blijft stijgen. In 2020 ging het om 21,7 procent, ruim meer dan in 2019 (20,6 procent). Dat blijkt uit een mobiliteitsbarometer van hr-dienstverlener Acerta. -
HLN Drive
Kleine auto kopen? Dit zijn de beste wagens onder 20.000 euro
SUV’s mogen dan wel steeds populairder worden, qua rijplezier valt een lagere stadswagen zeker niet tegen. Praktisch zijn ze ook, want compact vanbuiten en vaak ruim vanbinnen. Dit zijn volgens HLN Drive de 7 beste stadswagens van het moment. -
Jobs
Dit worden de uitdagingen voor de ICT-sector in de komende jaren
Vanuit ons kot werken, shoppen, les volgen en eten bestellen. ICT’ers wisten het voorbije coronajaar niet waar eerst gesprongen om al die zaken technisch mogelijk te maken. Maar wat als de pandemie straks voorbij is? Ziet de toekomst er dan nog rooskleurig uit voor de ICT-sector? Jobat.be vroeg het aan Patrick Slaets van technologiefederatie Agoria.