“Volkswagen manipuleerde ook via automatische versnellingsbak”

Een DSG-automaat in een Volkswagen Arteon.
VW Een DSG-automaat in een Volkswagen Arteon.
Het Volkswagen-concern heeft niet alleen miljoenen dieselmotoren gemanipuleerd via de uitlaatgassen, maar naar verluidt ook door te sjoemelen met de werking van de automaat. 

Volgens de gezaghebbende Duitse krant Handelsblatt heeft de Volkswagen-groep op grote schaal automatische versnellingsbakken gemanipuleerd om de emissies en het brandstofverbruik op de testbank kunstmatig laag te houden. Dat staat in verklaringen van verdachten in het dieselschandaal. Een van die verklaringen is afkomstig van een hooggeplaatste VW-ingenieur.

Volgens de verklaringen waren benzine- en dieselvoertuigen met DSG-automaten met een dubbele koppeling zowel in de VS als in Europa voorzien van een functie die het schakelgedrag op de testbank automatisch aanpaste, waardoor minder CO2 en stikstofoxiden werden uitgestoten dan op de weg. Bovendien zouden de voertuigen op de testbank minder brandstof verbruiken. De software van de automaat zou herkennen dat de auto op een testbank stond doordat er geen wieluitslag werd geconstateerd.

Ongunstig moment

Volgens het rapport schakelden de automatische versnellingsbakken van de benzinemotoren in dit soort laboratorium-omstandigheden onnatuurlijk vroeg over om de auto in een zo laag mogelijke versnelling te laten rijden. In het geval van de dieselmotoren werd juist later overgeschakeld, zodat bij hogere toerentallen de uitlaatgaszuivering in de katalysator eerder werd opgestart. Volgens getuigen zijn na mei 2016 geen auto's meer op de weg gekomen met gemanipuleerde DSG-automaat.

De nieuwe onthullingen komen voor VW op een bijzonder ongunstig moment, aangezien aanstaande maandag een monsterproces van start gaat dat moet uitwijzen of VW zijn klanten heeft benadeeld en of zij daarom recht hebben op schadevergoeding. In de VS werd al in 2016 geconstateerd dat bij zogenoemde USA-Auto's met de automaten was gemanipuleerd. VW ontkende, maar moest eind augustus van dit jaar wel 100 miljoen dollar schadevergoeding betalen aan 98.000 eigenaren met een benzine-uitvoering. Nu lijkt het er dus op dat ook in Europese uitvoeringen op grote schaal is gesjoemeld met de automaten.




18 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Erwin Nijs

    Een andere manier van sjoemelen bij VW is het niet regenereren van de roetfilter (wat extra brandstof vereist) wanneer de brandstoftank minder dan half vol is. De reden hiervoor is waarschijnlijk omdat de officiële testen steeds gebeuren met een kleine, vastgelegde hoeveelheid brandstof in de tank i.p.v. een volle tank.

  • Marc Fabry

    Om zuinig te rijden moet hij overschakelen naar een HOGERE versnelling en niet zoals hier vermeld word "om de auto in een zo laag mogelijke versnelling te laten rijden"

  • ANTONIO POL

    Waarom alleen in de VS een schadevergoeding betalen?

  • jorie Vanderperren

    Ik denk dat het erg belangrijk was voor Volkswagen dat ze hun electrisch model lanceerden nog voor dit grote proces begon. Ze proberen goodwill te creeren bij de rechtbank. Maar ze zijn erg zwaar in de fout gegaan en in een rechtvaardige wereld zouden ze hun wagens moeten terugnemen en een andere geven aan de mensen die ze misleid hebben.

  • Stephan Chef

    Het verbruik op een testbank is sowieso lager dan in het verkeer dus is dit eigenlijk al een foute start om de effectieve uitstoot van een voertuig te meten. De automatische versnellingsbakken van VW en recent die van Peugeot horen wel bij het beste dat huidig wordt aangeboden.