Exclusief voor abonnees

“Verbied pick-uptrucks in onze steden en gemeenten”

Verkoop op drie jaar met 52% toegenomen

Een Dodge Ram reed zaterdagnacht op de E40 in op de Renault Twingo van een 22-jarige jongeman.
Bart Boterman Een Dodge Ram reed zaterdagnacht op de E40 in op de Renault Twingo van een 22-jarige jongeman.
Na het dodelijke ongeval met een Dodge Ram op de E40 laait de discussie over pick-uptrucks weer op. In ons land is haast 40 procent van de auto’s een SUV of terreinwagen. Maar wie begaan is met verkeersveiligheid, luchtkwaliteit en klimaat moet zijn pijlen ook op de pick-uptruck richten. De verkoop van de fiscaal interessante ‘lichte bedrijfsvoertuigen’ zit in de lift. Experts oordelen dat er op onze wegen geen plaats is voor deze werkpaarden. Er gaan zelfs stemmen op om ze te verbieden in steden en dorpen. 

In 2015 werden in België 4.519 pick-ups verkocht, in 2018 waren dat er 6.888, een stijging van 52,4% op drie jaar. Vorig jaar was 8,9 procent van alle verkochte lichte bedrijfsvoertuigen een pick-up. Indien in de tweede helft van dit jaar evenveel pick-ups verkocht worden als in de eerste helft (4.021), dan zitten we zelfs met een stijging van 80% tegenover 2015. Het gaat om zware, krachtige maar ook gevaarlijke en fel vervuilende werkpaarden die, zo lijkt het althans, ook als showbeest dienstdoen.

Je cookie instellingen zorgen ervoor dat deze inhoud niet getoond wordt.
Pas je cookie instellingen hier aan.

Je hebt 20% van dit artikel gelezen




296 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Johnny Schynkels

    ikzelf rijd ook met een Dodge Ram. Heb mijn Rijbewijs sinds 1984 en steeds met grote voertuigen gereden en zit momenteel boven 1.000.000 km met maar 1 ongeval en dan nog in mijn recht. maar als ik zie hoe ze op de autosnelweg met hun kleine autootjes rondvliegen en je voorbij steken als een bende idioten die elke vorm van verkeersveiligheid aan hun laars lappen moeten ze nu de grote auto's beschouwen als een gevaar of showbeesten. Ik zit hoog, veilig en droog en ik hou mij aan de verkeersregels.

  • robert stijnen

    Schaf het belastingvoordeel gewoon af een gewone werknemer kan zijn wagen ook niet inbrengen Kijk eens hoeveel er op verlof gaan met hun bedrijfsvoertuig een snelheidsbegrenzer op alle bedrijfsvoertuigen plaatsen is een eenvoudige oplossing

  • Anne Lieshout

    Voor de mensen die denken dat een 'SUV' vervuilend is heb ik hier enkele cijfers. Jeep Renegade; 999 cc. Jeep Compass; 1398. Vergelijk. Opel corsa; 1200cc.

  • Linda Deyaert

    Schaf de fiscale voordelen af voor dergelijke voertuigen.

  • Peter Verhelst

    Schaf het belastingsvoordeel gewoon af, particulier of professional. Als die laatste moet geholpen worden kan het misschien op een andere manier dan de verkoop van die gedrochten te stimuleren. Verbied het voor particulieren en begrens het inzake PK's en snelheid. Graag hogere taksen voor alle SUV's zodat de verkoop van milieu-onvriendelijke voertuigen gewoon afneemt. Punt