Exclusief voor abonnees

“Verbied pick-uptrucks in onze steden en gemeenten”

Verkoop op drie jaar met 52% toegenomen

De Ford Ranger is wereldwijd de meest verkochte wagen tout court, ook in ons land voert hij de lijst van de populairste pick-ups aan.
Ford De Ford Ranger is wereldwijd de meest verkochte wagen tout court, ook in ons land voert hij de lijst van de populairste pick-ups aan.
In ons land is haast 40 procent van de auto’s een SUV of terreinwagen. Maar wie begaan is met verkeersveiligheid, luchtkwaliteit en klimaat moet zijn pijlen ook op de pick-uptruck richten. De verkoop van de fiscaal interessante ‘lichte bedrijfsvoertuigen’ zit in de lift. Experts oordelen dat er op onze wegen geen plaats is voor deze werkpaarden. Er gaan zelfs stemmen op om ze te verbieden in steden en dorpen. 

In 2015 werden in België 4.519 pick-ups verkocht, in 2018 waren dat er 6.888, een stijging van 52,4% op drie jaar. Vorig jaar was 8,9 procent van alle verkochte lichte bedrijfsvoertuigen een pick-up. Indien in de tweede helft van dit jaar evenveel pick-ups verkocht worden als in de eerste helft (4.021), dan zitten we zelfs met een stijging van 80% tegenover 2015. Het gaat om zware, krachtige maar ook gevaarlijke en fel vervuilende werkpaarden die, zo lijkt het althans, ook als showbeest dienstdoen.

Je hebt 19% van dit artikel gelezen

Dit artikel is exclusief
voor abonnees.

Word ook abonnee en lees onbeperkt alle artikels. Meer dan 200.000 mensen gingen je voor.

  • Slechts €6,95 €4,95 per 4 wekenGeniet 1 jaar van deze voordelige prijs
  • Lees 4 weken gratisEn krijg onbeperkt toegang tot alle artikels
  • Stop wanneer je wilOok tijdens jouw proefperiode
Lees 4 weken gratis



199 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • stefan ceulemans

    Kijkt is naar Cuba en Afrika en India wat daar rondrijd das mss euro 1 nog die stoten daar fameus meer uit dan wij in Europa zene

  • David Pardo

    Zij praten altijd over het co2 van de auto's en dat ook elektrische auto's hun batterijen niet goed zijn voor milieu / en die grote boten die massadonten vrachtschepen dat zijn de meeste en de ergste vervuilers van de wereld daar word er niet over gesproken toch niet media gericht!!!!?

  • rolle DeMuyl

    een goed begin zou zijn moesten we Engeland volgen en uit de euro stappen dan hebben die van Europa niets meer te zegen want daar zit de grootste rottigheid

  • michel De Blay

    @ Chris Landsheere. Het probleem zit hem bij de jaloersheid van de mensen die niet kunnen verdragen dat iemands wagen mooier, groter, blitser,zwaarder enz is dan hun Aixam.

  • michel De Blay

    @ Marc Van De Poel. Er is een wet die zegt dat als de lengte van de laadruimte de helft is van de lengte van je wielbasis dan ben je een 'camion'. Je kan toch moeilijk twee wetten maken voor hetzelfde voertuig? De staat moet eens ophouden zich te moeien met zaken waar ze geen zaken mee hebben. Alle wagens groot of klein, lang of kort, zwaar of niet zwaar staan op vier wielen ,rijden over dezelfde asfalt en dus zou het eigenlijk niet meer dan normaal zijn dat iedereen dezelfde rijtax moet betalen