“Tesla verplettert Nürburgring-record Porsche Taycan”

Tesla Model S.
Tesla Tesla Model S.
Het is dé tweestrijd van dit moment in autoland: de Porsche Taycan versus de Tesla Model S. In aanloop naar de echte recordpogingen van later deze week oefende de Model S vandaag al op de Nürburgring. De elektrische Taycan van Porsche deed eerder zeven minuten en 42 seconden over een ronde over het ruim 20 kilometer lange circuit, een recordtijd. Maar volgens omstanders was de Model S nu al ruim twintig seconden sneller.

Volgens het toonaangevende Duitse automagazine Auto Motor und Sport zat tijdens de indrukwekkende oefenrondes onder meer Nordschleife-expert (de Nordschleife is het oude gedeelte van het circuit) Thomas Mutsch achter het stuur. Het magazine heeft ook een ‘waarnemer’ naar het circuit gestuurd, die naar verluidt een ronde van 7:23 minuten klokte van een van de gemodificeerde Tesla Model S-voertuigen.

Plaid-modus

De snelle Tesla is een prototype met de naam Model S P 100 D+ en is voorzien van uitgebouwde wielkasten, achterspoiler en een supersnelle Plaid-modus. Geen standaardmodel dus. Volgens Tesla-baas Elon Musk gaat het om een zevenzitter. De auto is voorzien van maar liefst drie motoren; twee achter, één voor.

Het totale vermogen is niet bekend, maar het feit dat achterop Tesla Model S P 100D+ staat, betekent ongetwijfeld dat er meer vermogen beschikbaar is dan in de ‘standaard’ P 100 D. De Model S, de X en de Roadster krijgen de nieuwe aandrijving wel, de Model 3 en Model Y niet. De mogelijke recordauto heeft nog meer wijzigingen. Een rolkooi bijvoorbeeld en andere wielen met enorm plakkerige Michelin Cup 2 R-banden.

De feitelijke recordpogingen voor de nieuwe Model S staan voor morgen en zaterdag gepland. De kans bestaat dat de auto dan nóg sneller gaat, tenzij de wagen vandaag bijvoorbeeld met ultrasnelle en niet algemeen legale race-slicks heeft gereden. Over een paar dagen weten we zeker of Tesla's Elon Musk inderdaad in staat is gebleken om de Taycan te verslaan op zijn ‘thuiscircuit’.




33 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Toran Korshnah

    De Porsche had een 800Volt systeem terwijl dit bij normale electros 400V is. Als de showroomversie ook 400V is, dan is de record-Porsche een modificatie.

  • Toran Korshnah

    Als ik mij niet vergis was de Porsche ook gemodifieerd.

  • Geert Jackers

    Typisch Musk, als de Porsche standaard weg uitvoering is moet Tesla dat ook doen, en niet met een race uitvoering afkomen. Je kan een gewone Wagen ook niet vergelijken met zijn rally uitvoering....je zou wat zien. En ja nog maar een motor meer , daar wacht echt een gewone mens niet op......

  • Laetitia Dubois

    De Porsche was dus de minste krachtige versie, niet aangepast en met de gewone gehomologeerd straat banden. Tesla gebruikt een race prototype met race banden. Dus zal hun tijd nooit gehomologeerd worden en telt die voor niets.

  • raf peeters

    Pff gaat hier om een modificatie ,een wagen die nooit in productie zal gaan en wat hebben ze er allemaal aan gedaan ,heeft nul maar ook nul inhoud alleen dat ie eens een snel rondje gedaan heeft met nadruk op snel rondje en hoogstens dit 10 minuten kan volhouden en dan staat ie daar met een batterij te plat om nog in de pits te geraken.