Exclusief voor abonnees

"Tesla overleeft dankzij de believers" Maar hoeveel geduld hebben de aandeelhouders nog?

Elon Musk schoffeerde gisteravond een paar analisten door hun vragen 'saai' en 'niet cool' te noemen.
REUTERS Elon Musk schoffeerde gisteravond een paar analisten door hun vragen 'saai' en 'niet cool' te noemen.
Het sprookje dat Tesla heet liep gisteravond opnieuw een flinke deuk op: het bedrijf boekte het grootste kwartaalverlies ooit. Nu de concurrentie een inhaalslag aan het maken is en het geld van Tesla begint op te raken rijst de vraag: hoeveel geduld hebben de aandeelhouders nog?

Tesla noteerde het afgelopen kwartaal een bedrag van -709,6 miljoen dollar onderaan de streep. De productie van het nieuwe Model 3 loopt stroever dan gedacht, waardoor er momenteel weinig geld binnenkomt. Daarnaast moest het bedrijf een proef met robots afkappen en in plaats daarvan toch weer personeel aannemen voor het in elkaar zetten van de auto's. Personeel dat nu dus vrij weinig te doen heeft, maar wel een flinke kostenpost is.

Oprichter Elon Musk lichtte de rode cijfers gisteravond toe aan de aandeelhouders, maar was duidelijk geërgerd door de vragen die analisten hem stelden. Musk noemde die 'saai' en 'niet cool', om vervolgens wel uitgebreid in gesprek te gaan met YouTuber Gali Russell.

Speelruimte

Een opmerkelijke zet van de Tesla-baas, aangezien hij de investeerders nog wel eens hard nodig zou kunnen hebben mocht hij niet kunnen voldoen aan de belofte om deze zomer 5.000 Tesla's per dag van de band te laten rollen. Hoeveel speelruimte heeft Musk eigenlijk nog?

Dit artikel is exclusief
voor abonnees.

Word ook abonnee en steun Rode Neuzen Dag. Jouw eerste betaling gaat integraal naar Rode Neuzen Dag

  • Steun Rode Neuzen Dag en word abonnee voor 27/11
  • Slechts €6,95 per 4 weken
  • Stop wanneer je wil
Abonneer je nu



9 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • peter colson

    Inderdaad Brouns. Zo zijn er ook bouwbedrijven die failliet zijn gegaan ondanks ze een groot orderboek hadden. Ze namen zoveel mogelijk orders aan opdat de concurrentie ze niet zouden binnenhalen. Vaak nog tegen lage prijzen waardoor hun winstmarges slonken en men amper kon overleven. Menig bouwheer kreeg dan te horen dat zijn bouw werd uitgesteld waardoor men op den duur rechtszaken opstartten met het gekende gevolg.

  • Daniel Paelinck

    Zita Swoon, andere merken hebben geen orderboek van 20 miljard omdat zij binnen enkele weken leveren, hun orderboek gaat snel leeg. Grote auto fabrikanten hebben wereldwijd meer als 10 miljard aan orders per maand, maar die zijn dan ook meestal voor het einde van de maand ingevuld en blijven niet in een droomboekje liggen zoals dat van Tesla!

  • Erik Desloover

    geloof niet in batterijen wel in waterstof :-)

  • Dirk Brouns

    Zita Swoon Het is niet omdat je orderboek gevuld is dat je niet failliet kunt gaan. Als de Tesla niet snel levert nemen de reguliere fabrikanten de orders over en is het over and out.

  • Verstraeten Dirk

    de Chinesen zullen die wel kapot concurreren