“Tesla misleidend over veiligheid Model 3"

De Tesla Model 3 tijdens de Amerikaanse botsproef.
Screenshot video NHTSA De Tesla Model 3 tijdens de Amerikaanse botsproef.
Autofabrikant Tesla is op de vingers getikt door de Amerikaanse autoriteiten. Eind 2018 claimde het automerk trots dat inzittenden van een Model 3 veiliger zijn tijdens een crash dan in andere auto’s. Volgens de National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) mag het merk dat niet zo stellen en gebruikt Tesla de cijfers op een misleidende manier.

In 2018 werd de Tesla Model 3 tot drie keer toe ingezet bij een botsproef van de NHTSA. Dat doet die instantie bij alle nieuwe auto’s. Na de crashes beweerden Tesla-baas Elon Musk en zijn team dat de Model 3 de hoogste score ooit had gehaald voor de veiligheid van inzittenden. Daarmee scoorde het merk goede publiciteit, maar nu blijkt dat de cijfers niet helemaal juist zijn gebruikt.

De NHTSA heeft Tesla daarop gevraagd de uitkomsten van dit soort onderzoeken niet langer te gebruiken in campagnes of andere uitingen op bijvoorbeeld social media. Online juridisch platform PlainSite wist dit nieuws te achterhalen door de brieven op te vragen.

De Tesla Model 3
Tesla De Tesla Model 3

Niet hard maken

Volgens de NHTSA kunnen de afzonderlijke scores van verschillende auto’s namelijk niet één op één met elkaar vergeleken worden. Wel geeft de Amerikaanse overheidsinstantie toe dat de kleinste Tesla bovengemiddeld goed scoorde tijdens de botsproeven, maar het is voor automerken niet toegestaan om die punten te gebruiken voor directe vergelijkingen met concurrenten. Volgens de NHTSA is de veiligheid van inzittenden ook van veel externe factoren afhankelijk, waardoor Tesla de claim nooit hard kan maken.

Tesla heeft gereageerd op de ‘corrigerende tik’ en is van mening dat er geen sprake is van misleiding of onwaarheden. Overigens is het niet de eerste keer dat Tesla in opspraak komt: eerder werd het bedrijf al beschuldigd van het creatief interpreteren van cijfers toen de Model S als ‘veiligste auto ooit’ werd omschreven.

Ook de term ‘Autopilot’, die Tesla gebruikte voor de systemen die helpen tijdens het rijden, werd als misleidend gezien. Autopilot suggereert immers dat de auto helemaal zelfstandig kan rijden, terwijl de bestuurder altijd nog zelf moet opletten en meehelpen.




49 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Hendrik Patyn

    Mr Tamsyn, you win some, you lose a lot, het Tesla aandeel is al 40% verloren, en u schreeuwt de pannen van het dak als ze 1percentje stijgen, nabeurs terug in het rood. Mr Schoen, waarom investeerdeert China plots fors in waterstof? En ook Tesla zorgt voor zijn eigen vertraging door de slechte kwaliteit en service. Tegenwerking? Als Ev's subsidies krijgen? Ondertussen geeft Tesla het nakend tekort aan kobalt toe, om batterijen te maken, zo moeten nu al zoeken naar een vervangmiddel. .

  • Hans Schoen

    Olie brengt 1.9 miljard per dag in het laadje. Ze doen er dus alles aan om Tesla te vertragen. Tesla heeft 1.5 pcnt in handen. Aan 2.5 pcnt komt het keerpunt en dan veranderd alles in sneltempo. Willen of niet, het komt er aan.

  • Geert Tamsyn

    Of een auto vuur vat, heeft niks met stevigheid te maken. Parkhaus is een parking met 7 laadpalen, altijd gezegd, Tesla-aandelen ondertussen al weer ferm in het groen. You win some, you lose some, dat is de beurs, tenminste voor wie niet rondloopt met een tmc-paardenbril.

  • Hendrik Patyn

    Wauw mr Tamsyn dus een wagen van 12000€ is even stevig/veilig dan wagen van 60000€, u kent er wat van. Net zoals u zei als Teslafanaat dat de batterij van een Tesla evenveel weegt als 2 passagiers, 550kg. Of de rode cijfers van de aandelen niets te maken met Tesla, terwijl deze 15% verloren toen ze hun verlies van 400miljoen bekend maakten. Of Parkhaus een hotel is in Saas-Fee waar je Tesla's kunt op laden.. Ik wacht op uw volgende goeie....

  • Geert Tamsyn

    Alle auto’s kunnen vuur vatten, heeft niks te maken met de prijs. De kans dat een Tesla in brand vliegt is ook niet groter, integendeel, maar dat haalt wel telkens de krant. Deze brand was ook niet spectaculairder, bij een brandstofwagen kan de brandstoftank ook exploderen. Maar Moskou bewijst nog maar eens dat de overlevingskans in een Model 3 groot is.