'Tesla begint massaproductie van vrachtwagen'

REUTERS
Tesla staat op het punt om zijn elektrische vrachtwagen in massaproductie te nemen. Topman Elon Musk van de maker van elektrische auto’s heeft in een email gezegd dat het daar “tijd voor is”, meldt persbureau Reuters dat die mail inzag.

De accu’s voor de vrachtwagens en de elektrische motoren worden in de fabriek van Tesla in Nevada gemaakt, schrijft Musk verder. Tesla had eerder al aangegeven dat de eerste vrachtwagens, die de naam Tesla Semi hebben gekregen, in 2021 aan klanten worden afgeleverd. Het is onduidelijk of dat doel nu naar voren wordt gehaald.

Ondertussen dateert de onthulling van de Semi truck van 17 november 2017. Toen verwachtte de autofabrikant om de productie van de vrachtwagen te starten in 2019. De vrachtwagen heeft volgens Musk een bereik van 800 kilometer bij een maximale belading. In totaal zou de batterij van de vrachtwagen goed zijn voor zo’n 1,5 miljoen kilometer rijden.

EPA



12 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • David Hermans

    Bij elektrische vrachtwagens heb je alvast minder het probleem van om de zoveel tijd opladen, gezien de verplichte rij- en rusttijden voor vrachtwagenchauffeurs. Zal wel veel investeringen in nieuwe infrastructuur vergen. Ikzelf vind elektrische vrachtwagens evenwel waanzin gezien het tonnage waarover we spreken. Waterstof lijkt me daarom een haalbaarder groene vorm van mobiliteit voor het zwaarder vervoer.

  • Joeri Lanslots

    Het beste nieuws is eigenlijk dat Tesla een manier gevonden heeft om de productie van batterijen of de energiedensiteit ervan enorm op te schalen... Ik kijk al uit naar "Battery Day"... + DPD start in december met een e-vrachtwagen ( 760 km rijbereik ) in Zwitserland... Het extra gewicht van de batterijen wordt in de regelgeving gecompenseerd... Het is niet meer te stoppen...

  • Geert Tamsyn

    De Semi heeft een laadvermogen van 36 ton, meer dus dan 90 % van de trucks op onze wegen. Geen enkele vrachtwagen haalt zoveel voorbestellingen, ons eigenste ABInbev heeft er ook al 40 van besteld.

  • René Verhoeven

    We zullen er hier in Europa niet veel zien rijden, dat is heel zeker. De trekker weegt door zijn accu's 5 ton meer dan een gewone diesel trekker, dat is door tonnage beperking in Europa dus 5 ton minder vracht mee te nemen, dat wil zeggen dat je per 5 trucks één extra moet inzetten om evenveel te transporteren. Het is de lading die het geld in het laadje brengt. Weinig kans op succes dus!

  • Geert Tamsyn

    Vorig jaar moesten wij al elektriciteit exporteren wegens overschot, en dat neemt toe met de dag, gemiddeld om de 10 minuten wordt een nieuwe PV-installatie aangesloten in ons land. Beter gebruiken voor een uitstootloze mobiliteit.