“Supersportwagen rijdt 1.000 kilometer met volle accu”

Tesla
De Tesla Roadster is niet alleen qua prestaties een monster, ook de accucapaciteit wordt buitengewoon. Nu moet topman Elon Musk alleen nog even zijn beloftes waarmaken.

Het is vrij rustig qua nieuws over de tweede generatie Roadster sinds Tesla er anderhalf jaar geleden het een en ander over meldde. De informatie klonk veelbelovend. De acceleratie van 0-100 km/u in 1,9 seconden bijvoorbeeld. Of de topsnelheid van 402 km/u. Daarmee kan de Roadster de strijd aangaan met merken als Bugatti en Koenigsegg. 

De openhartige CEO van Tesla werd onlangs gevraagd of het rijbereik van de Roadster “nog steeds 620 mijl (998 km) zal zijn”, waarop hij antwoordde dat “de actieradius zelfs beter zal zijn dan 1.000 kilometer”. Onder ideale omstandigheden natuurlijk, en zonder misbruik te maken van het gaspedaal.

De prijzen van het basismodel zullen naar verwachting beginnen bij 200.000 dollar (omgerekend zo’n 178.778 euro). Rapporten spreken over een mogelijke prijsstijging van ongeveer 10 procent of iets meer wanneer het model uiteindelijk in de verkoop gaat, maar dat is nog steeds een lachertje ten opzichte van de vele miljoenen die vergelijkbare niet-elektrische sportwagens van de concurrentie kosten.




44 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Geert Tamsyn

    Piet Devlieger, als het goed gaat, moet je investeren. De aandeelhouders maken nu tot 1250 % winst, en het is helemaal niet vreemd dat de kapitaalsverhoging zo'n succes was: wie een beetje inzicht heeft, weet dat er nog meer winst te rapen valt. Veel meer.

  • piet devlieger

    Eerst zien en daarna geloven. Musk is weer bezig met een 'kapitaalsverhoging' - omdat het zo goed gaat. Het vreemde is dat er daar zoveel beleggers intrappen. Musk is ee gigantische windbuil en Tesla gewoon een hoop wind. Ik heb medelijden met de beleggers en met diegenen die zo'n ding kopen - auto wil ik dat niet noemen.

  • Geert Tamsyn

    Hendrik Patyn, Tesla Semi: eerste ritten in 2017, productie 2020, tot nu toe 2000 bestellingen. H2 UPS: 3 trucks voor korte afstanden eind 2019, project met horizon 2050. Batterijgrondstoffen: lithium: 815.000 ton extra op de markt, vraag neemt met 460.000 ton toe (bron: Bank of America), Tesla en Panasonic dringen het gebruik van kobalt met 60% terug (bron: idem). Gevolg: prijs kobalt daalt met 63 %, lithium 30%, vanadium 58% (bron: idem). Uw argumenten worden door de cijfers tegengesproken.

  • Hendrik Patyn

    Mr Vansteenstraeten niet op letten Mr Tamsyn leeft op zijn elektrisch eiland, hij negeert alle recente onderzoeken, het tekort aan grondstoffen voor batterijen en zijn de ingenieurs bij Toyota die aan de waterstof technologie werken gewoon dommeriken. Bij UPS zijn het ook dommeriken want ze gaan dit jaar nog beginnen rijden met trucks op waterstof, terwijl Tesla nog op geen paar jaar na weet wanneer ze hun trucks in produktie gaan steken. Maar de tijd zal raad brengen.....

  • Geert Tamsyn

    Egbert Vansteenstraeten, 95% van het H2 gas wordt bekomen via reforming van aardgas, bij een temperatuur van 800-1100 °C (!) en een druk van 25 bar. Daarna wordt het vloeibaar gemaakt door afkoeling to -252°C (!) en gecomprimeerd tot 700 (!) bar. Zo levert het H2 gas uiteindelijk nog 20% van de energie die erin gestopt werd. En dat zou dan de toekomst moeten zijn?