"Stop de car bashing, er is geen enkele reden om auto constant aan te vallen”

Een beeld vanop het autosalon.
BELGA Een beeld vanop het autosalon.
“Er is geen enkele reden voor de constante car bashing. Bepaalde ngo's en opiniemakers met een zekere vooringenomenheid vallen auto’s veel te makkelijk aan. Sommige mensen steken niet eens weg dat ze de controle over het denken en het gedrag van de mensen willen overnemen” Dat heeft Philippe Dehennin, de voorzitter van automobielorganisatie en autosalonorganisator Febiac, vandaag gezegd bij de officiële inhuldiging van het salon door prinses Astrid. Morgen opent het salon de deuren voor het grote publiek.

Dehennin benadrukt dat de automobielsector van alle industrieën diegene is die het hevigst werk maakt van decarbonisering en digitalisering. Het salon wil dan ook een klare kijk geven op hoe de mobiliteit in het algemeen -en automobiliteit in het bijzonder- zich de komende jaren en decennia zal ontwikkelen. "De vitrine op de automobiliteit die ons salon is, wil deze visie tastbaar maken aan de hand van drie doelstellingen", klinkt het.

“Nooit eerder gezien aanbod”
De eerste doelstelling is de consument informeren over de verschillende motorisaties die beschikbaar zijn voor de aankoop van een nieuwe auto. "Acht verschillende types van aandrijvingssystemen -gaande van benzine en diesel over hybride en elektrische aandrijvingen tot waterstof- zorgen voor een nooit eerder gezien aanbod. (...) Overal op het salon heeft de bezoeker de mogelijkheid om objectief geïnformeerd te worden over de realiteit van de uitstoot van gassen en deeltjes, zonder enige poging van onze kant om hem of haar te beïnvloeden in de richting van een bepaalde technologie", aldus Dehennin.

Alternatieven
De tweede doelstelling is de consument informeren over de alternatieven voor het gebruik van de auto. "Daarom plaatsen we onze tentoonstelling #WeAreMobility centraal, ook in de letterlijke zin. De pistes die de exposanten aanreiken zijn veelvuldig. Deelvoertuigen en al dan niet gedeelde tweewielers spelen er een hoofdrol, net als mobiliteitsplatformen die het makkelijker maken om verschillende vervoerswijzen aaneen te rijgen.”

Als derde doelstelling wil het salon de beroepen binnen de autosector promoten. "We willen alle jongeren die een technische of commerciële carrière willen beginnen laten inzien dat de autosector gigantische loopbaankansen biedt, ongeacht hun profiel en ongeacht hun cultuur."

Politici present
Het salon werd vanmiddag officieel geopend door prinses Astrid. Naast de prinses waren ook heel wat politici aanwezig, onder wie premier Sophie Wilmès (MR), minister van Binnenlandse Zaken Pieter De Crem (CD&V), minister van Mobiliteit François Bellot (MR), minister van Leefmilieu, Energie en Duurzame Ontwikkeling Marie-Christine Marghem (MR), minister van Telecom Philippe De Backer (Open Vld), Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld), minister van Staat Herman De Croo en Brussels burgemeester Philippe Close (PS).




25 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Jan Hebbelinck

    Ik rij lekker met mijn propere diesel, ga 1 keer per jaar let vliegtuig naar de zon en dit alles compleet zonder schuldgevoel. Mooi toch.

  • Geert Tamsyn

    Brandstofwagens dragen op significante wijze bij tot de luchtvervuiling en liggen dus mee aan de oorzaak van 8.000 vroegtijdige overlijdens per jaar in ons land.

  • Geert Tamsyn

    Brandstofwagens dragen ontegensprekelijk bij tot de luchtvervuiling, en zijn dus mee verantwoordelijk voor die 8.000 vroegtijdige overlijdens per jaar in ons land.

  • Jean-pierre Janssens

    Als men eens auto s zou weren in de lez. op basis van de koolstofmonoxide en fijnstof uitstoot.... Ipv de co2 uitstoot... En niet kijken naar de euro norm....en daar een maximumlimiet op te zetten van de uitstoot dat welkom is . . Dan ben ik er zeker van dat de lucht 95 %schoner zou zijn dan de dag van vandaag in diezelfde lez. Zones....

  • Geert Tamsyn

    8000 vroegtijdige overlijdens per jaar in ons land door luchtvervuiling zijn 8000 redens om de brandstofwagen aan te vallen.