“Semi-autonoom rijden leidt tot dramatisch reactievermogen”

Instagram
Het Australische bedrijf ‘Seeing Machines’ onderzocht de reactie van bestuurders op onverwachte gebeurtenissen, terwijl ze Autopilot hadden ingeschakeld. Het verschil  tussen een volledig betrokken bestuurder en een bestuurder die vertrouwt op de techniek bleek gigantisch.

Chauffeurs reden voor het onderzoek op een circuit in Canberra in een Tesla Model S, zo schrijft TopGear.nl. Hierbij moesten ze een gedeelte rijden met de Autopilot ingeschakeld en een gedeelte met de handen aan het stuur. Op een willekeurig moment zou er dan een alarm klinken, waarna de bestuurder een denkbeeldig ‘obstakel’ moest ontwijken. 

Waar reactietijden voor ‘normale’ bestuurders varieerden van 0,5 tot 1,5 seconden, duurde het bij de Autopilot-bestuurders tot wel 3,5 seconden, voordat ze op hetzelfde alarm reageerden. Bovendien dwaalde bij Autopilot-bestuurders de blik twee keer zo lang af tijdens het rijden. De aandacht voor de weg is dus simpelweg een stuk minder en meer gericht op de omgeving. Erg verrassend zijn de resultaten niet. In de regel geldt dat hoe minder een mens hoeft te doen, hoe laconieker hij wordt en hoe meer risico’s hij zal nemen.

Bekijk ook:




14 reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels


  • raf peeters

    @Ludo Wouters,rij 58 jaar met de wagen ,niet weten wat ik zeg?.Als je zelf moet scha-kelen ben je bezig en moet je Uw aandacht erbij houden,maar als je naar je pook moet kijken waar de versnellingen liggen kan je maar best een automaat hebben of kan je niet rijden ermee,juist.,rijschool is nog steeds handgeschakeld niet?.

  • Freddy De Vos

    Natuurlijk, je ligt half in slaap... .

  • Jan Verstrepen

    Ze zijn daar weer vroeger, toen de eerste stoomtreinen op kwamen werd ook beweerd dat een mens geen 35km/h zou aankunnen.

  • Ivo Torfs

    Ik heb verschillende hulpsystemen in mijn wagen en vind dat ik daar inderdaad te dikwijls op vertrouw en dan betrap ik er mezelf op dat ik niet genoeg met autorijden bezig ben. Met een automaat meer aandacht aan de weg geven vind ik niet, van versnelling wisselen heeft me nooit afgeleid, dat is een automatisme.

  • Alan Janssen

    Misschien niet geheel verrassend, maar de orde grote van verschil in reactievermogen is wel enorm.... bij 50 km/h betekent het dat je voor elke seconde 13.88 m verder staat... bij 2s is dat al 27.76 m... dus zou het systeem minimaal 30m verder vooruit moeten kijken... en dat is in een bebouwde kom praktisch onmogelijk.