“Nieuwe wagens van Mercedes zullen tegen 2039 geen CO2 meer uitstoten”

Dieter Zetsche, huidig CEO van Daimler (Archiefbeeld ter illustratie).
reuters Dieter Zetsche, huidig CEO van Daimler (Archiefbeeld ter illustratie).
Nieuwe wagens van het Duitse autoconcern Daimler (Mercedes en Smart) “zullen binnen twintig jaar geen CO2 meer uitstoten”. 

Auto's met enkel een verbrandingsmotor zijn niet meer voorzien in de toekomstplannen van Mercedes, enkel nog elektrische wagens en plug-inhybrideauto's zijn gepland. De verbrandingsmotoren in de hybridewagens zullen met synthetische brandstoffen aangedreven worden, die uit regeneratieve energie gehaald worden en daarmee CO2-neutraal zijn.

Welke technologie daarvoor precies gebruikt zal worden, blijft voorlopig open. “Nu al zeggen waar de reis precies heen gaat in elke markt ter wereld, zou niet ernstig zijn”, aldus Ola Källenius, die volgende week Dieter Zetsche opvolgt aan het hoofd van Daimler. De focus ligt momenteel op batterijelektrische mobiliteit.

Al in 2030 zou de helft van alle wereldwijd door Daimler verkochte wagens volledig elektrisch of uitgerust met een hybridemotor moeten zijn. Tegelijk werkt Daimler verder aan de waterstofauto. Ook die zou de wagen met verbrandingsmotor kunnen vervangen. 




33 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Yves Steenssens

    Primair is zeker niet de CO 2 uitstoot maar de productiekost van een wagen- die is oud of nieuw 1/4 van de aankoopprijs of gemiddeld 4.844Lbrandstof X 2 oud vehikel= 9.688 L zonder de eventuele recyclage energiekosten- daarmee kunnen we een eeuwigheid rondrijden.

  • Geert Tamsyn

    Hendrik Patyn, dat is niet wat er staat, hé. 50 % batterijelektrisch of hybride, waterstof zien we wel.

  • Jan Depoortere

    En mensen trappen erin, elektrisch is alles behalve co2 neutraal, productie van batterijen is dit evenmin.

  • Ronny Biesen

    Dat is allemaal mooi maar het is niet een grote hulp. De emissie wordt verschoven van de wagen naar andere plaatsen. Om het te zeggen, na de tax-shift krijgen we de CO2-shift.

  • rudi berghmans

    een goeie diesel met een betaalbare roetfilter die 100% roet tegenhoud