“Motorfietsen vervuilen tot elf keer meer dan auto’s”

Motorfietsen behoren tot de grootste vervuilers van het Nederlandse wegennet.
Suzuki Motorfietsen behoren tot de grootste vervuilers van het Nederlandse wegennet.
Misschien verrassend: motorfietsen zijn niet aan dezelfde strenge emissienormen onderworpen als auto’s. Daardoor stoten motorfietsen tot elf keer meer koolmonoxide en zes keer meer stikstofoxide uit dan personenwagens.

Volgens een Franse studie van het ICCT (International Council on Clean Transportation) stoten motorfietsen, scooters en driewielers tot elf keer meer koolmonoxide en zes keer meer stikstofoxide uit dan personenauto’s. Dat komt doordat motorfietsen ‘slechts’ aan de Euro 4-norm hoeven te voldoen en auto’s aan de Euro 6-norm. 

Het ICCT-onderzoek werd uitgevoerd in Parijs tussen 18 juni en 16 juli 2018. Om de uitstoot van koolmonoxide, stikstofoxiden en deeltjes te meten, hebben experts van de NGO portalen uitgerust met lasers geïnstalleerd op drie locaties in Parijs. Bijna 180.000 voertuigen werden waargenomen, inclusief 3.455 motorfietsen en scooters, zo meldt de Franse website L’Usine Nouvelle.

Volgens het ICCT-rapport stoten motoren tot 11,1 keer meer koolmonoxide uit dan benzineauto’s. Qua stikstofoxide vervuilen motorfietsen tot 6,1 keer meer dan benzineauto's. Volgens Jens Müller, Air Quality Manager bij de European Transport and Environment Federation, is het betreurenswaardig dat dit verschil in beoordeling qua uitstootnormen ooit is ontstaan. “In de afgelopen jaren is de nadruk echt op auto’s komen te liggen”, zei hij tegen RTBF.




41 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Theo Striem

    De autosector is kapot de profitsector volgt en dan komt het erop aan om zo min mogelijk scheten te laten om de lucht niet te vervuilen

  • Mike Vanderkerken

    Hoog tijd om een verplichte keuring voor motoren in te voeren, er rijden er teveel rond die slecht onderhouden worden.

  • Freddy De Vos

    Maar deze zijn wel een pak voordeliger op financieel gebied! Dus de overheid beloond de vervuiler!

  • patrrik versys

    een nieuwe motorfiets moet evengoed aan de Europese normen voldoen. Controleer dat even voor je een dergelijk artikel publiceert

  • Freddy Tarara

    En toch klopt dit verhaal niet helemaal. Mijn echtgenote rijdt hetzelfde traject als ik. Sint-Truiden - Brussel, heen en terug, 180 Km er dag. Ik rijd met de motorfiets en doe dit gemiddeld 30' minder lang. Ik stoot dus ook 30' minder lang uit. In de berekening kan men daar ook rekening mee houden, of niet?