“Laadkoorts is de nieuwe range anxiety”

ANP
Nu de elektrische auto aan de vooravond van de doorbraak lijkt te staan, maakt restwaardespecialist Autovista een balans op. Conclusie? De vrees voor een gebrekkige autonomie van de wagens lijkt stilaan te zijn weggewerkt. Nu liggen bestuurders wakker van de oplaadtijd van hun EV.

Range anxiety was immers hét onderwerp van discussie in het verleden. Nu de modellen een rijbereik van meer dan 400 km aankunnen, wordt de autonomie zelf minder een obstakel voor e-mobiliteit.

Het oplaadproces, het gebruiksgemak en, het allerbelangrijkste, de tijd die het kost. Dat houdt potentiële EV-kopers bezig. En met reden. De duur van het laadproces is afhankelijk van de verschillende laadmodi en capaciteiten. De opties voor thuisladen of wisselstroomladen variëren van kortstondig opladen bij een normaal stopcontact (1-fasig, 2.3 tot 3.7 kW) tot de meest bekwame wallbox-installaties (3-fasig, 7.2 tot 22 kW). Niet alle EV’s hebben echter de technologie aan boord om al deze opties kunnen verwerken en niet alle opties zijn in alle landen beschikbaar.

Photo News

Remmende factor

En waar de autonomie duidelijk wordt gecommuniceerd door de fabrikanten, op hun officiële websites bijvoorbeeld, is informatie over oplaadtijden en maximaal laadvermogen niet zo eenvoudig te communiceren met potentiële EV-kopers. En dat is een remmende factor voor de doorbraak van de elektrische auto.

Informatie is voor de meeste EV’s moeilijk te vinden is en bovendien nog niet gestandaardiseerd wordt – zo worden bijvoorbeeld laadtijden niet door alle constructeurs gegeven voor dezelfde batterijstatus (0-100%, 0-80%, 10-100%, 20-80%, enz.). Dit is verwarrend voor potentiële klanten, omdat de cijfers niet vergelijkbaar zijn.

Autovista pleit dan ook voor een standaardisering van deze info, zodat klanten op een grondige manier kunnen vergelijken. Op die manier kunnen ze een wagen kiezen die qua oplaadmogelijkheden perfect bij hun rijprofiel past.




6 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Geert Tamsyn

    Hendrik Patyn, correctie: de Belgische groene stroom. Wij importeren meer groene stroom dan we zelf produceren, 40 % van de gezinnen heeft al groene stroom.’

  • Ivan Godefroot

    jorie Vanderperren: plus jouw inverstering dat je moet betalen, plus de taks jaarlijks op jouw omvormer en met 120 km is het goed voor in de stad maar daarbuiten????? dus duurder!!!! :p

  • Hendrik Patyn

    Mr Paulussen, klopt wat u zegt, maar ze willen kost wat kost de EW door ons strot duwen, zoals een lepel levertraan, willen of niet. De EW is niet milieuvriendelijker en moet worden belast zoals een andere wagen. Vandaag gehoord, de groene stroom voor dit jaar is al op, dus slechts 1/12 is groen, en dan maar extra verbruikers zoals de EW promoten, onnozel....

  • jorie Vanderperren

    Ik laad thuis gratis van de zon dankzij de terugdraaiende meter. Elke morgen sta ik op met 120km bereik. Voor mij is dat ruim voldoende ik werk op 25km van thuis. Zo lang politici niet de ballen hebben om een kilometerheffing in te voeren zal ik dus geen cent belasting betalen. Ik laad aan een gewoon stopcontact met een 3kw laderke. 10km per uur en nachten duren bij mij 14u, trouwens ,een welgemeende merci aan iedereen die niet schakelt en domweg belastingen blijft betalen !

  • Mathias Van Herck

    Allez weer een die klepel uurwerk en sleutel niet weet hangen. Het is 7.4kW 1-fasig 32A-230VAC.