“Kans op dodelijk ongeluk e-bike driemaal hoger”

thinkstock
De kans op een dodelijk verkeersongeluk is in Duitsland op een elektrische fiets driemaal zo groot als tijdens een tocht op een gewone fiets. Die risicoinschatting hebben deskundigen van de verzekeraar Allianz becijferd, op basis van ongevalsstatistieken en de mobiliteitscijfers van het Duitse ministerie van Verkeer.

Het grotere overlijdensrisico blijft niet alleen beperkt tot oudere gebruikers van e-bikes. "In alle leeftijdscategoriën is de kans op een dodelijk ongeluk met een elektrische fiets de afgelopen vijf jaar driemaal zo groot geweest als op een gewone fiets", zegt Jörg Kubitzki, ongevalsonderzoeker bij de grootste Europese verzekeraar.

Van de 77 miljoen fietsen in de Bondsrepubliek worden er slechts vier miljoen deels elektrisch aangedreven, iets meer dan 5 procent. Bij dodelijke verkeersongelukken op de fiets is in bijna 18 procent van de incidenten een elektrische fiets betrokken.




48 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Freddy De Vos

    Men zou de mensen moeten verplichten tot rijlessen en het dragen van een helm en fluovest. Een E-bike is gewoon een brommer met pedalen!

  • Marc Van Horebeek

    Misschien eens fietsproef afnemen voor de aanschaf van een ebike? Velen kunnen nog niet met gewone fiets overweg laat staan met het gewicht van een ebike. Oplettendheid bij vele ebikers is ook ver zoek.

  • Lieven Bogaerts

    Elektrische fietsen wanen zich “King of the road”. Stoptekens, voorrangsregels, aangepaste snelheid in dorpskern ... ze lappen het aan hun laars. Ze rijden overal door zonder zich iets aan te trekken van het verkeersreglement. Er gaan nog serieuze accidenten gebeuren. En dan zijn het nog zwakke weggebruikers ook! Je zal er maar eentje kruisen die zonder stoppen en aan volle snelheid een rotonde oprijdt. Ik raad ze aan om de wegcode nog eens na te lezen. Het kan hun leven redden.

  • Guido Verbist

    Wordt hier ook gedacht aan de gewone fietser die met die snelle electrische fietsen regelmatig in gevaar worden gebracht, ook op de fietspaden.

  • Axel Italis

    Zou al heel tevreden zijn als het bord D09 zou gerespecteerd worden. Bij ons fietspad ( D07) voor uitritten woningen. Man man, wat een ellende als de fietsers moeten vertragen of stoppen! en dus met 45 per uur kansloos, staat nochtans uitgezonderd B maar..