"Ja, overdreven automatisering bij Tesla was een fout, MIJN fout": Elon Musk vindt mensen nu toch "onderschat"
Aan CBS gaf Musk toe dat de extreme automatisering het productieproces had vertraagd terwijl die het net zou moeten versnellen. "We hadden dat zotte, complexe netwerk van al die lopende banden, en het werkte niet. Daarom smeten we het hele ding eruit", zei hij. Musk tweette daarna ook nog: "Ja, de overdreven automatisering bij Tesla was een vergissing. Meer bepaald, mijn vergissing. Mensen zijn onderschat."
Musk noemt het zelf een "productiehel", waar de elektrische autobouwer probeert door te spartelen. Over drie maanden zouden er wekelijks 5.000 Model 3 Tesla's van de band moeten rollen. Dat lijkt erg onwaarschijnlijk als voorlopig nog zelfs de helft niet wordt gehaald. Musk nam begin deze maand dan ook zelf het heft in handen: hij bleef in de fabriek slapen en zette nachtarbeiders in. Hij beweert dat Tesla inmiddels de kaap van 2.000 wagens per week kan ronden.
Tesla staat niet alleen onder druk wat de ondermaatse productie betreft, het bedrijf kampt ook met negatieve publiciteit na de dodelijke crash met een Model X SUV die op automatische piloot aan het rijden was.
15 reacties
Ben Leysen
Elk fabriek dat een nieuwe technologie op grote schaal probeert te implementeren zal problemen hebben. Lithium prijzen lijken mij het echte probleem.
Erwin De Baetselier
mea culpa slaan is blijkbaar in de mode. Zie ook Facebook In de hoop dat ze na de verontschuldigingen gewoon verder kunnen gaan.
Febe Chapin
Kan gebeuren, leren uit fouten en verder gaan. Tesla zit zowieso al een eeuw verder op de rest.
Jozef Van Ganzen
Geloof niet in electrische wagens , waterstof is de toekomst.
Marc Faes
Vergelijk de totale impact op het milieu van elektrische wagens met gewone wagens en voeg daar de nadelen aan toe i.v.m. reikwijdte per batterijlading en men weet dat dit een hype is die met uitsterven gedoemd is. Het enige wat indruk maakt is het acceleratie vermogen.