“Google introduceert volgende maand commerciële taxidienst zonder chauffeurs”

De taxi van Waymo, het dochterbedrijf van Google, heeft geen chauffeur meer nodig. Tot nu toe gebruikt het bedrijf hiervoor de Chrysler Pacifica, een MPV die in Nederland niet wordt verkocht.
REUTERS De taxi van Waymo, het dochterbedrijf van Google, heeft geen chauffeur meer nodig. Tot nu toe gebruikt het bedrijf hiervoor de Chrysler Pacifica, een MPV die in Nederland niet wordt verkocht.
Al bijna tien jaar is Google bezig met de ontwikkeling van zelfrijdende auto’s, maar tot nu toe bleef het bij proefprojecten waar weinig tot niets over bekend werd gemaakt. “Volgende maand komt daar een eind aan”, heeft een betrokkene aan persbureau Bloomberg onthuld. Dan is de eerste commerciële taxidienst - zonder chauffeurs - een feit.

Voor de taxidienst heeft Alphabet, het moederbedrijf van Google, Waymo in het leven geroepen. Vanaf volgende maand zou het niet langer om een schimmig proefproject gaan, maar om een serieus commercieel bedrijf dat taxi's zonder menselijke bestuurder inzet en direct de concurrentie aangaat met onder meer Uber. De taxidienst krijgt volgens de betrokkene een eigen naam, maar ook die wordt volgende maand pas bekendgemaakt.

Aanvankelijk zal Waymo nog wel een medewerker in de zelfrijdende taxi laten plaatsnemen. Die moet klanten op weg helpen met de nieuwe technologie en in noodgevallen kunnen ingrijpen. In proefprojecten gaat Waymo na volgende maand ook door met taxi’s waarin helemaal geen medewerker meer meerijdt. Waymo wil de dienst uiteindelijk in een groot aantal stedelijke gebieden in de VS introduceren en daarna de oversteek maken naar andere continenten, waaronder Europa.

REUTERS

Type

De auto’s die worden ingezet zijn aangepaste MPV’s van het type Chrysler Pacifica plug-in hybride. Waymo heeft een optie genomen op 62.000 Chryslers en nog eens 20.000 Jaguar I-Pace elektrische auto’s, om de nieuwe taxidienst te realiseren. De klant kan de auto’s met een app oproepen. De gebruikskosten zullen veel lager zijn dan bij een gewone taxi, omdat er geen chauffeur nodig is en omdat de taxi’s dankzij slimme software zeer efficiënt worden ingezet.

“Hiermee maakt Waymo duidelijk een stuk verder te zijn dan de concurrentie”, zegt Nick Albanese, analist bij Bloomberg. “GM is óók toonaangevend in deze ontwikkelingen, maar daar gaat het waarschijnlijk nog een jaar duren voordat de dienst daadwerkelijk actief wordt. Het is erg indrukwekkend dat Waymo al zover is.”

REUTERS

Waarde

Een aantal analisten van Morgan Stanley schatten in dat Waymo’s ‘ride-hailing’ service - juist omdat het de eerste is - al meteen zo'n 80 miljard dollar waard zal zijn. De bijbehorende technologie die ervoor ontwikkeld wordt zou nog eens 96 miljard dollar waard zijn, omdat die ook te gebruiken is voor bijvoorbeeld zelfrijdende logistieke diensten en de transportbranche.

De klanten die volgende maand in de zelfrijdende taxi stappen, hoeven daar niet langer geheimzinnig over te doen. Ze hoeven geen geheimhoudingscontract meer te tekenen en mogen openlijk praten over hun ervaringen en bijvoorbeeld ook selfies maken of video’s op YouTube zetten.




1 reactie

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Jelle Roelands

    Als dat echt waar is , zou ik als taxichauffeur al maar beginnen uitkijken naar een andere job. Badmeester ofzo. :-)