“Gesjoemel Volkswagen is een materiële fout”

AFP
Het Duitse Bundesgerichtshof heeft de sjoemelsoftware in auto's van autoconcern Volkswagen bestempeld als een materiële fout. De hoogste Duitse rechter meldde dat op zijn website in een bericht over een geannuleerde hoorzitting. De eiser in die zaak schikte met VW, waardoor de zitting niet doorging.

De uitspraak van het Duitse gerechtshof is de eerste juridische uiting over het emissieschandaal. De uitspraak is nog wel voorlopig. Het Bundesgerichtshof heeft de uitspraak toch gepubliceerd, omdat de geplande zitting van volgende week er plotseling niet meer is. Binnenkort willen de rechters een uitgebreid vonnis publiceren.

Voor VW kan de uitspraak slecht nieuws betekenen. De rechter geeft met het oordeel andere eisers een betere kans om hun zaak te winnen. Zo'n 50.000 chauffeurs hebben rechtszaken aangespannen tegen Volkswagen of zijn dealers vanwege gesjoemel met diesels.

Het is overigens al de tweede keer dat een autobezitter kiest voor een schikking met Volkswagen. De eerdere schikking vond eind vorig jaar plaats.




3 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • jo vandenberghe

    Normaal zouden rechters waar ook ter wereld onbeinvloedbaar moeten zijn.

  • Hendrik Patyn

    Mr Verstrepen, door de lagere prijs van de benzine , veel lagere onderhoudskosten van een benzine, een veel stillere motor (zekere als je het vergelijkt met een vw- diesel, enkel Honda heeft een 2.2 diesel gemaakt die bijna zo zacht draaide als een benzine), is de benzine veel interessanter en de hybride nog veel meer. Zet hem dan nog op lpg en je rijdt 3x goedkoper dan met een diesel en 2x goedkoper dan volledig elektrisch en die elektriciteit moet ook worden gemaakt.

  • Jan Verstrepen

    Heel die dieselgrap heeft iedere VW dieselrijder geld gekost, de waarde van onze voertuigen zijn statig in waarde gedaald. Niet dat ik geen diesel meer zou kopen, die dingen zijn nog altijd stukken zuiniger dan een benzine wat er ook beweerd wordt en ze rijden veel aangenamer in het huidige verkeer ( hoog koppel bij lage toeren)