"Duitse overheid en autobranche in overleg over omvangrijke omruildeal voor oude dieselwagens"

In Hamburg, de op één na grootste stad van Duitsland, geldt sinds juni een verbod op oudere dieselvoertuigen in het stadscentrum.
REUTERS In Hamburg, de op één na grootste stad van Duitsland, geldt sinds juni een verbod op oudere dieselvoertuigen in het stadscentrum.
De Duitse overheid en de autobranche zijn in overleg over een omruilregeling voor oude dieselwagens om iets te doen aan de luchtkwaliteit in grote steden. Fabrikanten zouden autobezitters verplicht een model moeten aanbieden met een schonere diesel- of benzinemotor of een wagen die rijdt op elektriciteit, zo meldt het Duitse Handelsblatt.

De inruilactie zou volgens de plannen kosteloos moeten zijn voor autobezitters. Fabrikanten draaien op voor de kosten, zoals het verschil in waarde tussen de auto's.

De fabrikanten staan open voor het idee voor hogere inruilpremies. In steeds meer Duitse steden worden varianten op een dieselverbod ingevoerd, die zouden neerkomen op een verplichting voor fabrikanten om de auto te repareren. Die verbouwing om aan de milieuregels te voldoen kost ze naar schatting 3000 euro per auto.

Fabrikanten moeten berekenen wat de regeling ze gaat kosten. De Duitse regering neemt begin volgende week een besluit.




26 reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels


  • marcel roten

    Enkel veel gelul over diesel deze rijd nog steeds met een verbruik van 30% minder dan een benzine en dat is de doorn in het oog van onze politicers !

  • raf peeters

    @nand nuyts,waar verbranding is er roet ,ook benzine ,wel in mindere vorm als diesel ,maar ook daar is roet,ben je niet overtuigt ,wel veeg eens met je vinger aan Uw uitlaat van je benzine,al roet en het is namelijk zo dat je aan een diesel euro 5 en euro 6 norm vergeeft roet of zwarte aanslag zoekt.

  • mich lee

    nand nuyts? Die stoten ook roet uit. Waarom discussiëren ze dan over roetfilters voor benzinemotoren? Het voordeel van een DI-benzine is dat hij minder verbruikt, het nadeel is dat hij meer fijnstof uitstoot. Dus uw 'zuinige en propere' TFSI of whatever is slechter dan een gewone benzine.

  • Geert Tamsyn

    Duitsland geeft ons weer het voorbeeld.

  • nand nuyts

    mich lee, benzine auto stoten geen roet uit.