“Duitse autoriteiten hielden Audi de hand boven het hoofd voor sjoemelsoftware”

AFP
De Duitse autoriteiten zouden Audi bewust de hand boven het hoofd hebben gehouden in het sjoemelsoftware-schandaal. Dat berichten verschillende Duitse media.

Volgens de  Bayerischer Rundfunk en Handelsblatt heeft Audi niet slechts één maar vier sjoemelsoftware-programma’s voor zijn motoren  gebruikt. De media citeren uit rapporten van de Duitse rijksdienst voor het wegverkeer KBA. Verder blijkt dat de autoriteit de meeste modellen helemaal niet heeft onderzocht, maar puur vertrouwde op gegevens van de fabrikant. Bovendien zou de KBA Audi herhaaldelijk vroegtijdig hebben geïnformeerd over maatregelen, zoals terugroepacties, zonder daarvan eerst de officier van justitie op de hoogte te brengen. 

Volgens de Deutsche Umwelthilfe (DUH) stoten deze blokken in de praktijk tot acht keer meer stikstofoxiden uit dan geoorloofd. Motoren met update zijn nog altijd 2,4 keer meer vervuilend dan volgens de EU-norm zou moeten.

De KBA heeft nog niet gereageerd op vragen van de krant en het tijdschrift. Het blijkt dat de KBA slechts één van de softwareapparaten heeft geclassificeerd als “een ontoelaatbaar manipulatieapparaat”. De andere drie sjoemelprogramma's mocht Audi vrijwillig verwijderen. 

VW en Porsche

Volgens de rapporten gaat het hier om ongeveer 200.000 grote dieselmotoren met de Euro 6-emissienorm, die ook werden gebruikt door Volkswagen en Porsche. Voertuigen op de testbank waren aanzienlijk schoner met deze softwaretrucs dan in het echte verkeer. 

Veel van de deze motoren vervuilen nog altijd het milieu. Er rijden nog honderdduizenden exemplaren rond die geen update hebben gehad. Volgens de Deutsche Umwelthilfe (DUH) stoten deze blokken in de praktijk tot acht keer meer stikstofoxiden uit dan geoorloofd. Motoren met update zijn nog altijd 2,4 keer meer vervuilend dan volgens de EU-norm zou moeten. 




12 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • jo vandenberghe

    En dat moeten wij maar als normaal nemen?Als een gewone mens gepakt wordt om te vervuilen wordt die zwaar aangepakt,van de groten blijft men af.Zo zit het,en dat overal in de EU de rijken zwaaien de plak.

  • Bart Janssens

    Kom nu. Denken jullie nu echt dat de VW groep het enige merk is die zich daar schuldig aan gemaakt heeft. Maar van de rest hoor je niets hè

  • John Stahl

    Ik heb mijn Audi via carrosserie-nr opgezocht op de site van Audi. Volgens hun site heb ik een betrokken wagen en ben ik op de hoogte gebracht daarvan, wat dus helemaal niet waar is. Ik wist genoeg. Bij mij zal er geen FW-update gebeuren tenzij ze mijn wagen volledig vergoeden. De Belgische staat is bij deze eveneens crimineel nalatig omdat ze Audi niet juridisch te vervolgen, dus even verantwoordelijk. De eigenaars zijn de slachtoffers.

  • Lode vleminckx

    Of je er voor of tegen bent feit is dat de Duitsers hun bedrijven steunen. Hier kennen ze alleen boycotten.

  • Bertrand Janses

    In Duitsland heeft de VW groep de "totale" macht! Daar raakt men niet aan!