"Autobouwers moeten zich beter wapenen tegen hackers"

kos
Autofabrikanten moeten volgens experten meer werk maken van de beveiliging van hun genetwerkte wagens. "Autobouwers zeggen dat hun wagens veiliger worden en dat ze daar harder aan werken", aldus Chris Valasek tijdens de hackersconferentie Black Hat in Las Vegas.

"Maar in veel opzichten hinken de autobouwers evenwel nog achterop", aldus Valasek, die er enkele weken geleden samen met veiligheidsexpert Charlie Miller in slaagde om een rijdende auto vanop afstand te manipuleren.

Veiligheid
"Stop met te zeggen dat jullie toestellen niet te hacken zijn", aldus Valasek aan het adres van de autobouwers. Valasek is directeur voertuigveiligheidsonderzoek bij adviesbureau IOActive.

Nadat Miller en Valasek hun hack openbaar maakten, riep autobouwer Fiat Chrysler Automobiles (FCA) 1,4 miljoen auto's terug in de VS. De beide hackers hadden zich via het internet verbonden met het entertainmentsysteem van een wagen. Van daaruit drongen ze dieper door in de besturingssoftware van de auto en programmeerden ze het systeem zo om, dat ze de controle over het voertuig konden overnemen.

Tesla
Hackers zijn er nu ook in geslaagd om van afstand de controle over te nemen van een elektrische auto van Tesla. De fabrikant verhielp het probleem al door middel van een software-update.

Het gaat om een Model S van Tesla. De hackers moesten wel eerst via een kabeltje toegang krijgen tot het entertainmentsysteem van de wagen. Daarna konden ze van een afstandje onder meer de ramen openen, op de rem drukken en de motor uitzetten. En dit terwijl de wagen langzaam aan het rijden was. 

REUTERS
REUTERS