De blauwe stippellijn is de werfzone langs de Scheldelaan. De rode lijn is de omleiding die alle gemotoriseerd verkeer vanaf april moet volgen, via Oosterweelsteenweg en Kastelweg. Vanaf juni is dat ook het traject voor fietsers. Rechtsonder ligt het Noordkasteel.
Volledig scherm
De blauwe stippellijn is de werfzone langs de Scheldelaan. De rode lijn is de omleiding die alle gemotoriseerd verkeer vanaf april moet volgen, via Oosterweelsteenweg en Kastelweg. Vanaf juni is dat ook het traject voor fietsers. Rechtsonder ligt het Noordkasteel. © RV

Stuk Scheldelaan zes jaar afgesloten voor alle verkeer: 20 minuten extra reistijd in spits

AntwerpenWie voor werk of recreatie geregeld via de Scheldelaan rijdt, moet vanaf maart zes jaar lang rekening houden met verkeershinder en een omleiding van 2 kilometer. Lantis (ex-BAM) start in maart met de voorbereidende werkzaamheden voor de nieuwe Scheldetunnel. De werfzone bevindt zich ten westen van het Noordkasteel langs de Scheldelaan. Die wordt gedeeltelijk afgesloten.

  1. Waarom Zoo Antwerpen stalen van zo veel mogelijk dieren verzamelt in ‘supervriezers’: “Wat hier ligt, is goud waard voor dierenartsen”
    Antwerpen

    Waarom Zoo Antwerpen stalen van zo veel mogelijk dieren verzamelt in ‘supervrie­zers’: “Wat hier ligt, is goud waard voor dierenart­sen”

    ZOO Antwerpen is gestart met een bijzonder initiatief: de ontwikkeling van een grootse Biobank. In speciale vriezers van wel -80 graden worden van zoveel mogelijk dieren uit Europese dierentuinen stalen verzameld – van bloed tot DNA. “Dit is niet alleen van nut voor wetenschappelijk onderzoek, maar ook erg belangrijk voor de dieren zelf”, stelt geneticus Philippe Helsen.
  2. Twintig jaar Oosterweelverbinding, een blik op de toekomst: “Het worden wilde jaren ’20, waarin de stad een nieuw gezicht krijgt”
    PREMIUM

    Twintig jaar Oosterweel­ver­bin­ding, een blik op de toekomst: “Het worden wilde jaren ’20, waarin de stad een nieuw gezicht krijgt”

    In het vijfde en laatste deel van onze reeks over 20 jaar Oosterweelverbinding kijken we vooruit. Falen is geen optie meer na twee decennia uitstel: in 2030 moet het grootste wegenbouwproject van Europa klaar zijn. Tenzij technische, financiële of juridische valkuilen ook die timing onderuit halen. Of een virus. Kansarme wijken als Dam, Kronenburg en Luchtbal moeten dankzij overkappingen en ringparken veel leefbaarder worden. Cruciaal is dat we ons anders verplaatsen, ondanks het nieuwe beton: minder met de auto, méér met tram, bus, trein en fiets. Dat is de ‘modal shift’. “Het worden wilde jaren ‘20, waarin de stad een nieuw gezicht zal krijgen”, zegt Manu Claeys (stRaten-generaal). Een aflevering gemist? In dit dossier vind je ze allemaal terug.
  1. Boze Tesla-rijdster verstoort autoshow: "De remmen werken niet"
    Play

    Boze Te­sla-rijd­ster verstoort autoshow: "De remmen werken niet"

  2. Tiener haalt gevaarlijke stunt uit op rijdende bus
    Play

    Tiener haalt gevaarlij­ke stunt uit op rijdende bus