Cruiseschepen krijgen korting op brandstof als ze kiezen voor Antwerpse haven
Antwerpen geeft cruiseschepen korting op brandstof als ze ervoor kiezen om aan te meren in de haven van de stad. Dat staat te lezen op de website van Visit Antwerpen en blijkt uit onderzoek van nieuwssite Apache. Dat voordeel lijkt moeilijk te verdedigen in een stad die in 2017 de lage-emissiezone invoerde.
Delen per e-mail
Behalve de korting op brandstof, betalen de rederijen van cruiseschepen geen vergoeding op de aanleg, de voorzieningen en de beveiliging van de haven. Ook de toeristentaks vervalt, zo staat te lezen op Visit Antwerpen. Veel van de voordelen lijken verdedigbaar in het economisch belang van cruises - heel wat reizigers trekken na het aanmeren de stad in. De korting op de brandstof is minder vanzelfsprekend.
Uit een recent onderzoek van Transport and Environment blijkt dat de grootste uitbater van cruisevakanties tien keer meer zwaveldioxide uitstoot dan alle Europese wagens samen. De haven van Zeebrugge verscheen in de top vijftig van meest door cruises vervuilde havensteden: daar stootten in 2017 45 cruiseschepen meer dan het tienvoud aan zwaveldioxide uit dan de ruim 57.000 geregistreerde personenwagens.
Lage-emissiezone
Toch is de situatie in Zeebrugge niet vergelijkbaar met die in Antwerpen, reageerde het kabinet van bevoegde schepen Koen Kennis (N-VA) in deze krant. “De ligging van Antwerpen en de Schelde maakt dat de stad fysiek niet aanloopbaar is voor de reuzegrote cruiseschepen die bijvoorbeeld wel de Noorse fjorden, Rotterdam, Venetië, Barcelona en Venetië aandoen”, klonk het. “De Schelde is geen makkelijke rivier om te navigeren. Dit maakt dat Antwerpen automatisch in een segment van kleinere zeecruises terechtkomt.”
Toch zet de vervuiling veroorzaakt door cruiseschepen kwaad bloed, vooral in Antwerpen. Tenslotte werd net in deze stad in 2017 de lage-emissiezone ingevoerd. Sindsdien mogen de meest vervuilende voertuigen de stad niet meer in. Vanaf 1 januari 2020 worden die regels nog verstrengd. In dat kader lijkt een korting op brandstof voor de rederijen dan ook moeilijk te verdedigen. Zo blijkt ook uit een petitie. Onder de titel ‘Geen vervuilende cruiseschepen in de Lage Emissie Zone’ zetten al bijna 11.000 mensen hun handtekening.
Het kabinet-Kennis wil voorlopig niet reageren op de korting.
In de haven van Zeebrugge bestaat de korting op brandstof niet. Daar wordt zelfs een stop gezet op het aantal cruiseschepen. Er mogen er nog maximaal 150 per jaar aanleggen.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Grootste cruiseoperator stoot tien keer zoveel zwavel uit als alle Europese wagens samen
In 2017 stootte Carnival Corporation, de grootste aanbieder van luxecruises ter wereld, bijna tien keer zoveel zwaveloxide uit langs de Europese kusten als alle 260 miljoen wagens in Europa samen. Dat blijkt uit onderzoek van transportorganisatie Transport and Environment. Vooral in Spanje en Italië is de uitstoot enorm, in ons land krijgt vooral de haven van Zeebrugge veel uitstoot van cruiseschepen te verwerken. -
Jobs Werken in productie & techniek? Deze profielen zijn gewild
Kijk je in dit nieuwe jaar uit naar een nieuwe baan? Dan maak je een goede kans in productie en techniek. Ondanks de coronacrisis zijn er massaal jobs te vinden in deze elementaire sector. Vacatures raken er ook niet altijd even vlot ingevuld. Jobat.be geeft een overzicht van de meest gevraagde profielen en hoe je je kan heroriënteren. -
Antwerpen ‘Dat kan stiller’: Groen start campagne tegen verkeerslawaai in en rond Antwerpen
Onder de slogan ‘Dat kan stiller’ lanceert Groen een campagne rond verkeerslawaai. “Eén kwart van de Antwerpenaren ondergaat dagelijks een geluidsbelasting van meer dan 65 decibel, boven de norm van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO)”, stelt gemeenteraadslid Wouter Van Besien. -
-
Energie Nieuwe tariefregeling voor energie: het effect op uw factuur onder de loep
Het Grondwettelijk Hof heeft de regeling rond de terugdraaiende teller voor eigenaars van zonnepanelen vernietigd. Dat laat prosumenten (consumenten die zelf een deel van hun energie opwekken) niet onberoerd. Ze zien hun energiefactuur grondig door elkaar geschud en vrezen een pak meer te betalen. Maar klopt die vrees wel? Mijnenergie.be probeert met een aantal simulaties duidelijkheid te scheppen in wat het concreet allemaal betekent voor uw portemonnee. -
Antwerpen Antwerpse studenten vanaf februari welkom in vernieuwde studentenhome Ten Prinsenhove
De voormalige peda Ten Prinsenhove in de Antwerpse Koningstraat wordt vanaf februari opnieuw opengesteld voor studenten. Dat meldt erfpachthouder LIFE. De nieuwe studententoren ‘Prince’ telt 156 studentenwoningen en biedt ook plaats voor kortere verblijven, gastprofessoren of jonge professionals. -
Schepen Kennis nuanceert vervuiling cruiseschepen: “De echt grote cruises kunnen Antwerpen niet in door de ligging van de stad”
Schepen voor Toerisme Koen Kennis nuanceert de vervuiling van de cruiseschepen in Antwerpen. Hij wijst op de ligging van Antwerpen die het onmogelijk maakt om de echt grote cruiseschepen naar Antwerpen te halen. Ook dat deze toeristen de lokale handel niet ten goede zou komen, klopt niet volgens de schepen. Ondertussen is er ook een petitie die voor de komst van de cruiseschepen pleit. -
Antwerpen Protest van buren blijkt nergens voor nodig: aanleg park Gedempte Zuiderdokken gebeurt volgens boekje, zegt extra studie
Nadat enkele buurtbewoners ongerust waren over de manier waarop het nieuwe park op de Gedempte Zuiderdokken wordt aangelegd, liet de stad een extra studie uitvoeren. Die moest nagaan of het geplande groen voldoende vruchtbare grond heeft om goed te kunnen groeien. Het resultaat is nu bekend. Conclusie: alles is volgens het boekje verlopen.
131 reacties
Sjonny Martero
Robert Van Garderen
Steven van Soom
Marc Roofthooft
Baldwin Schepers