Ortelius nieuwste aanwinst voor Jan De Nul-vloot
AalstDe nieuwe sleephopperzuiger Ortelius van Jan De Nul Group filtert uitlaatstoffen tot een ongezien minimum in de scheepvaartsector. De nieuwe generatie schepen van Jan De Nul Group heeft een extreem lage emissie. Het identieke zusterschip Sanderus is sinds februari 2020 aan het werk op de Schelde in België.
Delen per e-mail
“Ortelius is de vijfde sleephopperzuiger die Keppel O&M aan Jan De Nul Group oplevert. Eerder kwamen al drie kleinere hoppers met een beuninhoud van 3.500 m³ in de vaart en de Ortelius volgt haar zusterschip op met een beuninhoud van 6.000 m³. Alle vijf de schepen hebben een extreem lage emissie dankzij het specifieke Jan De Nul filtersysteem aan boord”, aldus Jan De Nul Group.
Nieuwe generatie
De Ortelius is gebouwd volgens de eisen van de EU Stage V- en Tier III-voorschriften van de Internationale Maritieme Organisatie (IMO), is dieselelektrisch aangedreven en kan baggeren tot een maximale diepte van 35 m. Het schip beschikt over een geringe diepgang, is zeer wendbaar en geschikt om te werken op plaatsen met een heel beperkte manoeuvreerruimte.
Robby De Backer, Director Newbuilding Department bij Jan De Nul Group, is tevreden over de aanwinst. “Dankzij onze nieuwe generatie hoppers, zoals de Ortelius, voeren we baggerprojecten uit aan de laagst mogelijke emissiewaarden. Onze teams hebben nauw samengewerkt met de teams van de Keppel-scheepswerf om de uitdagingen van het coronavirus te overwinnen en de oplevering van de Ortelius te bespoedigen. We zijn er trots op te kunnen samenwerken met marktleider Keppel, die door hun technische expertise en uitstekende service borg staat voor een veilige oplevering van hoogwaardige schepen”, zegt hij.
“De levering van een vijfde baggerschip getuigt van de nieuwbouwcapaciteiten en technologische expertise van Keppel O&M”, zegt Tan Leong Peng, Managing Director (New Builds) bij Keppel O&M. “Onze samenwerking met Jan De Nul is almaar hechter geworden en we hebben dankzij een holistische bouwmethode de baggerschepen met extreem lage emissies alle vijf op een veilige en efficiënte wijze kunnen opleveren. In de omgang met het coronavirus hebben we veilige beheersmaatregelen getroffen, de bedrijfsvoering geoptimaliseerd en onze leveringsketen gediversifieerd, zodat we op een veilige en efficiënte manier de opgelopen werkachterstand hebben kunnen inhalen.”
Nieuwe schepen met focus op betere luchtkwaliteit
“De nieuwste generatie Jan De Nul-schepen is koploper in de scheepsindustrie. Ze zetten in op nabehandeling van verbrandingsstoffen, wat in de sector dé sleutel is tot een betere luchtkwaliteit”, aldus het bedrijf met roots en kantoren in Aalst.
“Zonder nabehandeling stoten interne verbrandingsmotoren schadelijke uitlaatgassen uit. Schepen voorzien van het geavanceerde filtersysteem doen dit niet. De katalysator maakt stikstofoxiden onschadelijk en de roetfilter houdt de fijnste deeltjes tegen. Met andere woorden: geen luchtvervuiling en schadelijk fijnstof meer die een directe impact hebben op onze gezondheid en op onze leefomgeving. Jan De Nul Group streeft met zijn schepen met extreem lage emissies naar een steeds betere luchtkwaliteit.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Multimedia Is het nog de moeite om te investeren in een fototoestel?
Omdat de camera’s in onze smartphones steeds beter worden, lijkt het dom om nog in een fototoestel te investeren. Onze techredacteur zocht naar de belangrijkste verschillen tussen de twee. -
Sparen Starten met beleggen: zo vindt u goede beleggingsfondsen
Steeds meer beleggers stoppen een deel van hun spaarcenten in beleggingsfondsen. Maar wat als u (nog) niets van de beurs kent? Hoe vindt u de weg naar het juiste beleggingsfonds? Spaargids.be legt uit hoe u veilig kan starten. -
PREMIUM
Aalst Wat was impact van corona op Aalsterse bevolking in 2020? “146 Aalsterse doden meer dan in een niet-coronajaar”
Hoeveel Aalstenaars zijn er nu eigenlijk gestorven aan het coronavirus sinds de start van de pandemie? Het is een vraag die regelmatig terugkeert wanneer we de dagelijkse update uit de Aalsterse ziekenhuizen publiceren met een overzicht van het aantal opgenomen coronapatiënten en coronadoden. Niet al die patiënten zijn Aalstenaars. Nieuwe cijfers van de stad werpen een verhelderend licht op de ware impact van corona op de Aalsterse bevolking. -
-
PREMIUM
Nieuwerkerken Denise (92), oudste cafébazin van Vlaanderen, is niet meer: “De lockdown heeft haar gekraakt”
-
PREMIUM
Aalst Komt vaccinatie dit jaar op tijd om carnaval volgend jaar te redden?: “Tegen september moeten we aan onze praalwagens kunnen beginnen, anders is er weer geen stoet”
In 2021 slaan we Aalst carnaval over, maar kunnen de carnavalisten dit jaar wel een wagen bouwen voor carnaval 2022? Aalst viert een heel jaar carnaval, wordt wel eens gezegd, en sommige groepen beginnen in niet-coronatijden al in april aan hun wagen en kostuums. In carnavalsmiddens wordt september als uiterste datum gezien om te starten met de bouw van een carnavalswagen, maar kan dat dit jaar wel? Want pas tegen eind 2021 zal iedereen gevaccineerd zijn. -
Erembodegem Jong gepensioneerde wint Lotto in Erembodegem en is 2,5 miljoen euro rijker
Een recent gepensioneerde man uit Oost-Vlaanderen heeft de Lotto gewonnen. Hij kocht het winnende Lotto-biljet in de AD Delhaize in de Hogeweg in Erembodegem. De winnaar krijgt 2.500.255 euro. De identiteit van de man blijft geheim. -
Aalst “Teruggekeerde reizigers uit rode zones kunnen gecontroleerd worden”, zegt burgemeester Christoph D’Haese (N-VA)
Burgemeester Christoph D’Haese (N-VA) wil controleren of Aalstenaars die terugkeren uit een rode zone in het buitenland ook de quarantaineregels volgen. De Vlaamse overheid heeft die gegevens ter beschikking gesteld van lokale besturen.