Groen: “Bij aanleg van N41 gaat 8,6 hectare open ruimte verloren.” Schepen De Gucht (Open Vld): “Nodig voor verkeersveiligheid van Gijzegem”
GijzegemGroen Aalst betreurt dat er bij de aanleg van de N41 in Gijzegem 8,5 hectare open ruimte verloren gaat. “De voorbije maanden tijdens de coronacrisis is nochtans gebleken hoe belangrijk de open ruimte blijft voor ieder van ons”, zegt Lander Wantens (Groen). “Dit is nodig voor de verkeersveiligheid van Gijzegem en de ontsluiting van het bedrijventerrein”, repliceert Jean-Jacques De Gucht (Open Vld).
Delen per e-mail
Het dorpscentrum van Gijzegem kreunt al jaren onder het drukke verkeer en daar wil de stad Aalst iets aan veranderen. De stad wil daarom een stukje weg aanleggen tussen de N41 en het bedrijventerrein van Gijzegem.
Groen Aalst verzet zich daartegen, want volgens de partij gaat op die manier opnieuw open ruimte verloren. “Uit cijfers die ik liet opvragen blijkt dat bij de aanleg van de N41 op Aalsters grondgebied 8,6 ha open ruimte dreigt verloren te gaan”, zegt Groen-fractieleider Lander Wantens. “De voorbije maanden tijdens de coronacrisis is gebleken hoe belangrijk de open ruimte blijft voor ieder van ons. We moeten er dan ook alles aan doen om deze te beschermen en waar mogelijk te versterken.”
Nul euro
Vorig jaar werd bekend dat de stad op de reservatiestrook van de N41 een ontsluitingsweg wou aanleggen voor het bedrijventerrein in Gijzegem. “Vanuit Groen hebben eerder kritische bedenkingen geuit over dit project en dat blijven we doen. De vraag is ook of AWV wel wil meegaan in dit plan. Want uit eerdere communicatie bleek dat AWV enkel een volledige heraanleg van de N41 wou en dat is in dit plan niet het geval. In de Vlaamse begroting is voor deze ontsluitingsweg nul euro voorzien deze legislatuur”, zegt Wantens (Groen).
De ontsluitingsweg voor het bedrijventerrein in Gijzegem wordt voorgesteld als de wonderoplossing om de N406 veiliger te maken. Uit studies blijkt echter dat het aantal voertuigen daar slechts met 7 tot 11 procent zal afnemen
“De ontsluitingsweg voor het bedrijventerrein in Gijzegem wordt voorgesteld als de wonderoplossing om de N406 veiliger te maken”, zegt hij. “Uit studies blijkt echter dat het aantal voertuigen daar slechts met 7 tot 11 procent zal afnemen. Daar waar deze op de Pachthofstraat richting Schoonaarde met 60 procent dreigen toe te nemen. Studies voor de heraanleg van de ontsluitingsweg ramen een kost van 2,7 miljoen euro. In de meerjarenbegroting van de stad Aalst is hiervoor slechts 2,1 miljoen voorzien. Waar de resterende 600.000 euro zal gehaald worden blijft een raadsel”, aldus Groen. “We willen dat er een oplossing komt om de leefbaarheid in Gijzegem te verbeteren. Decennia lang wordt de N41 als oplossing naar voren geschoven waardoor de N406, die door de kern van Gijzegem loopt, een onveilige doorgangsweg blijft en er om de haverklap ongevallen gebeuren. Wij vragen dan ook om deze N406 versneld aan te pakken en in te richten als een veilige doorgangsweg”, besluit Wantens.
“Zwaar verkeer uit dorpscentrum”
Schepen van Mobiliteit Jean-Jacques De Gucht (Open Vld) begrijpt niet dat Groen tegen dit project kan zijn. “Het aanleggen van het een ontsluitingsweg naar Gijzegem, een bypass aan de N41, maakt het voorwerp uit van een project gedragen door stad, provincie en AWV”, legt schepen van Mobiliteit Jean-Jacques De Gucht (Open Vld). “Het project volgt de wettelijke overlegsystematiek en zit momenteel op het einde van de projectfase. Alle partijen zijn zich ten volle bewust van het belang van de aanleg van omleidingsweg N41.”
Deze ontsluitingsweg moet ervoor zorgen dat het zwaar verkeer bestemd voor de bedrijventerrein Gijzegem in de toekomst geweerd wordt uit het centrum van Gijzegem en omgeleid wordt langs de nieuw aan te leggen weg
“Deze ontsluitingsweg moet ervoor zorgen dat het zwaar verkeer bestemd voor de bedrijventerrein Gijzegem in de toekomst geweerd wordt uit het centrum van Gijzegem en omgeleid wordt langs de nieuw aan te leggen weg”, zegt hij. “Samen met de aanleg van deze bypass N41 wordt ook het fietspad Aalst-Gijzegem verder doorgetrokken, waarbij de kruising met de N41 zal gebeuren door middel van een fietstunnel ter hoogte van de Damkouterbaan. Het realiseren van dit project zal ervoor zorgen dat de verkeersveiligheid van en naar Gijzegem geoptimaliseerd wordt voor alle verkeer. Het verkeer tussen zwakke weggebruiker en gemotoriseerd verkeer wordt hierdoor zoveel als mogelijk uit elkaar gehouden.”
Financieel
Ook voor de jonge weggebruikers in Gijzegem wordt het leven veiliger. “Bovendien is het zo dat dit project ook een hefboom uitmaakt om de schoolomgevingen in Gijzegem veiliger te maken voor onze jonge weggebruikers. Het deel van de Pachthofstraat gelegen tussen het bedrijventerrein en het kruispunt met de Steenweg naar Oudegem zal door de aanleg van deze weg ontlucht worden doordat het zwaar verkeer met bestemming bedrijventerrein of richting Schoonaarde zal omgeleid worden langs de nieuwe weg. Bovendien bestaan er plannen om dit deel van de Pachthofstraat éénrichting te maken en zo de veiligheid aan de schoolomgeving verder te optimaliseren”, zegt De Gucht.
Partijen bekijken momenteel de financiële weerslag en verdeelsleutel. Schepen De Gucht is ondertussen in overleg getreden met minister Lydia Peeters om de middelen voor dit project vrij te maken, zowel wat betreft de aanleg van N41 en de kostenverdeling tussen partijen te bekijken, als wat betreft de aanleg van het fietspad.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMAalst
Carnavalisten vragen perspectief: “Terug naar de hallen in juni”
‘Ja ik wil, nor d’hallen in juni’, schrijft de Aalsterse oud-prins carnaval Kenny D’hondt op sociale media. Vzw Carnavalist tot in de Kist én het Feestcomité willen zo snel mogelijk een overleg met de burgemeester over de nabije toekomst van carnaval. “Waar zijn we aan toe?”, vragen ze zich af. -
PREMIUM
Heeft de vinylmicrobe ook jou te pakken? In deze Oost-Vlaamse onafhankelijke zaken kan je terecht: “Dankzij vaste klanten kunnen we corona overleven”
Het zwarte goud is hip. Zaken die vinylplaten verkopen zijn niet langer voor enkel de grote muziekkenners. Wij gaan gingen graven in de muziekbakken van de onafhankelijke platenwinkels- en verkopers van de provincie. “Thuis een plaat opleggen, dat brengt troost.” -
Livios
Toekomstproof renoveren: zo pak je het aan
Een gerenoveerde woning betekent niet alleen een lagere energiefactuur, maar ook een verbetering op vlak van comfort. Wil je graag oud worden in je eigen woning? Dan zijn er enkele punten waar je tijdens je renovatie rekening mee moet houden. Bouwsite Livios geeft enkele tips om ook later thuis te blijven wonen. -
-
Pensioen
Wel pensioenleeftijd, maar geen zin om te stoppen met werken? Dit moet je weten
Rondkomen van je pensioen? Voor veel mensen zal het verre van evident zijn. Daarnaast heeft ook niet iedereen zin om op pensioenleeftijd meteen te stoppen met werken. Als je nog wil blijven werken, zijn er wel enkele belangrijke spelregels om in acht te nemen. Jobat.be somt ze op. -
Aalst
ZERO53 verkoopt ‘eggs & toast’ in knalgeel pand: “Geen maaltijd, maar een ervaring”
ZERO53 is opnieuw open sinds dit weekend. Niet meer in de Molenstraat, maar in het zogenaamde ‘Gat van de Mert’ tussen Molenstraat en Grote Markt. In een pand met opvallende gele tegeltjes verkoopt Steven Vijverman voortaan ‘eggs & toast’, koffie en bubbelwafels. -
Magische girlpower, hoopgevende natuurbeelden of achter de schermen bij Snelle: dit is onze streaming top vijf voor dit weekend
Wekelijks schuimt onze redactie de verschillende streamingplatformen af, op zoek naar de beste films, series en docu’s voor het weekend. Deze week op het menu: een hoopgevende natuurdocumentaire over het lockdowneffect op Apple TV+, een magisch Brits kostuumdrama op Streamz en een doodeerlijk portret van Lars Bos, beter gekend als popartiest Snelle, op Netflix. -
Aalst
Nieuw circulatieplan in voege op 16 augustus: “Zone 30 binnen de ring, 7 fietslijnen en 14 straten met andere circulatie”
Op 16 augustus 2021 is het zover: dan gaat het nieuwe circulatieplan van de stad Aalst in voege. Het doel? Het centrum vlot bereikbaar maken, zowel voor auto’s, fietsers als voor openbaar vervoer. De binnenstad aangenamer maken om te wonen, te werken, te leven en te ontspannen. Tot slot ook het verkeer zelf veiliger maken.