LENNIK

DRANKENSERVICE KRIJGT ONLINE WIND VAN VOREN NA ONTSLAG WERKNEMER MET BEPERKING

"Ons verkopen ze geen druppel meer!"

Olivier Huygens van Drankenservice Schoentjes op archiefbeeld. "Spijtig dat hier slechts één kant van het verhaal verteld wordt." - Mozkito
Olivier Huygens van Drankenservice Schoentjes op archiefbeeld. "Spijtig dat hier slechts één kant van het verhaal verteld wordt." - Mozkito

Met meer dan tweehonderd zijn ze al: mensen die het niet eens zijn met het ontslag van Paul Van Schepdael bij Drankenservice Schoentjes, en dat ook in een online petitie laten blijken. De geliefde 'Polle' werkte er al 21 jaar, maar kreeg enkele weken geleden noodgedwongen zijn C4. Sindsdien wordt de drankencentrale op sociale media door het slijk gehaald.

"Ons verkopen ze geen druppel meer!"

Het was Emiel Walravens, de Lennikse Gronckelman, die het als eerste opnam voor Polle. "Hij is een licht gehandicapte jongen die al 21 jaar in de Lennikse drankencentrale werkt", vertelt Emiel. "Eerst was dat bij Dranken Heymans, en het laatste jaar bij Drankenservice Schoentjes. Hij heeft zijn job altijd foutloos uitgevoerd, ondanks zijn beperking. Maar nu wordt hij afgedankt. Dat is schandalig. Bovendien kan die jongen zich niet verdedigen. Er moést actie ondernomen worden."

En zo kwam de petitie tot stand. Eerst in papieren versie, afgelopen weekend ook online. En intussen hebben meer dan tweehonderd mensen hun steun al betuigd. "Ik sta daar versteld van", vervolgt Emiel. "Paul wil zelf liever niet in de belangstelling staan, maar die vele handtekeningen betekenen voor hem wel een hart onder de riem. Wat er nu komt? Hopelijk een gesprek met de zaakvoerder van Drankenservice Schoentjes. Paul is ouder dan 50, dus hij zal niet zo snel ander werk vinden. De drankencentrale was bovendien zijn leven. Wat moet hij anders doen? Iedere dag op café zitten?"

Maar ook zaakvoerder Olivier Huygens zit met de hele situatie in zijn maag. Hij krijgt het dan ook hard te verduren op sociale media. Sommigen roepen zelfs op om zijn zaak te boycotten. "Onze reputatie wordt zomaar te grabbel gegooid", zucht Huygens. "Spijtig dat hier slechts één kant van het verhaal verteld wordt. Ik heb helemaal niets tegen Paul, integendeel. Het is een aimabele man die hard werkt. Maar we moeten objectief blijven. Vorig jaar nam ik Dranken Heymans definitief over en alle diensten verhuisden naar onze filialen in Sint-Pieters-Leeuw. 'Polle' kwam dus in een volledig nieuwe omgeving terecht, waar hij nooit echt heeft kunnen aarden. Als hij eerlijk is, zal hij dat ook zelf toegeven."

Wrevel

Voorts doken er ook enkele praktische problemen op. "Paul mocht bijvoorbeeld met een busje van het bedrijf elke dag van Lennik naar Sint-Pieters-Leeuw rijden", klinkt het. "Collega's vroegen zich af waarom zij dat voordeel niet kregen. Hij had ook moeite met het onthouden van de nieuwe prijzen, waardoor hij slechts een beperkt aantal opdrachten aankon. Dat heeft heel wat wrevel veroorzaakt. Onze drankencentrale is ook geen multinational. Wij moeten ons bedrijf financieel gezond houden en zo efficiënt mogelijk zijn. Vorige maand kwamen we tot het besluit dat het zo niet verder kon en daarom hebben we de samenwerking stopgezet."

"Ik zit erg verveeld met de situatie", zegt Huygens nog. "Als ik kon, nam ik hem meteen weer in dienst. Ik heb ook geen enkel probleem met Paul, daarom helpen we hem ook in de zoektocht naar een nieuwe job. Door zijn leeftijd verloopt die zoektocht moeizaam, maar er komt zéker een oplossing. De overheid verplicht ons ook om hem te begeleiden en dat kost het bedrijf een smak geld. Maar dat hebben we voor Paul over. Ik hoop alleszins een gesprek te kunnen hebben met de initiatiefnemers van die petitie, zodat we hen de volledige situatie kunnen uitleggen. Het is jammer dat dit met zo'n heisa gepaard moet gaan."

Meer nieuws uit Lennik

Recente foto's uit Lennik

Agenda